مدلی برای سنجش آمادگی بنگاههای ایرانی جهت اجرای برنامه نوآوریمحور؛ با تأکید بر راهبرد همآفرینی ارزش
مدلی برای سنجش آمادگی بنگاههای ایرانی جهت اجرای برنامه نوآوریمحور؛ با تأکید بر راهبرد همآفرینی ارزش
علی اشرف احمدیان1
1) دانشآموخته دکترای مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه
محل انتشار :
کنگره بین المللی علوم و مهندسی ژاپن - TOKYO(tuicet.com)
چکیده :
پژوهش حاضر درصدد است به بررسی میزان آمادگی بنگاههای ایرانی جهت اجرای برنامههای نوآوریمحور بپردازد. تحقیق در صنعت فرش ایران و با روش آمیخته (کیفی– کمی) اجرایی شده و تعداد 32 بنگاه صادرکننده فرش دستباف و 10 نفر از اساتید دانشگاهی مرتبط با صنعت مذکور، مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده و با روش تحلیل تم، تکنیک دلفی فازی، مدلسازی ساختاری- تفسیری و تکنیک حداقل مجذورات جزیی تحلیل گردیده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، برای اجرای موفق برنامههای نوآورانه لازم است زیرساختهای لازم برای این مهم ایجاد و استراتژی اصلی سازمان با استراتژیهای نوآورانه همسویی داشته باشد. همچنین یافتههای پژوهش به ارائه یک الگوی جدید از برنامههای نوآورانه در قالب سه راهبرد اصلی در این صنعت منجر شده که میتواند مبنای خوبی برای اجرای موفقیتآمیز و توسعه راهبردهای این حوزه باشد.
کلمات کلیدی :
نوآوریمحوری؛ بنگاه های صادرکننده؛ فرش دستباف؛ همآفرینی ارزش؛ ایران