نقش مهندسی نور در اعتلای عملکردی فضاهای آموزشی و تربیتی

الهه جهانی1

1) دانش آموخته کارشناسی ارشد معماری

محل انتشار : کنگره بین المللی علوم و مهندسی ژاپن - TOKYO(tuicet.com)
چکیده :
سابقه و اهداف: محيط آموزشي و عوامل اجتماعي و طبیعی از مهمترين عوامل درون آموزشگاهی تأثيرگذار بر خودكارآمدي و توانمندی آموزشی دانش آموزان مي باشند. در اين راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر نور بر ارتقای کیفیِ فضاهای داخلی آموزشی انجام شده است. روش بررسي: روش پژوهش، توصيفي از نوع همبستگي بوده وجامعه آماري آن كليه فضاهای آموزشی بوده است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، ویژگی های مشترک آن محقق گشته است. يافته ها: بر اساس يافته ها بين محيط آموزشي و عوامل برانگیزاننده طبیعت مانند نور، با خودكارآمدي دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتيجه گيري: وضعيت خودكارآمدي و ارتقاء آموزش در حد مطلوبي نمی باشد و نوعاً نگاه به فضاهای داخلی مدارس فاقد کیفیت و جامعیت لازم است؛ این امر نشان می دهد که پدیده های طبیعت – مانند نور- به عنوان عاملی برانگیراننده و موثر در ارتقاء آموزش چندان جدی گرفته نمی شود و باید به شناخت شناسی خلاقانه ای در نسبت میان نور و ارتقاء کیفی فضاهای آموزشی دست یافت.
کلمات کلیدی : فضاهای آموزشی. طبیعت. آرامش روانی. تعلق خاطر