شبکه های اجتماعی و فرهنگ دموکراسی نوین مشارکتی در جامعه معلمان(مطالعه موردی: معلمان شهر اصفهان 97-1396)

شبکه های اجتماعی و فرهنگ دموکراسی نوین مشارکتی در جامعه معلمان(مطالعه موردی: معلمان شهر اصفهان 97-1396)

مریم حایک1

1) دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه اصفهان، ایران.

محل انتشار : کنگره بین المللی علوم و مهندسی ژاپن - TOKYO(tuicet.com)
چکیده :
این مقاله به موضوع فرهنگ دموکراسی نوین مشارکتی در میان معلمان می پردازد. دموکراسی نوین مشارکتی یا دموکراسی دیجیتال کاربرد نوآورانه رسانه های جدید در جهت عمق بخشیدن به حکومت دموکراتیک از طریق تسهیل مشارکت مستقیم تر مردم در تصمیم گیری های سیاسی است. در میان انواع ابزارهای نوین ارتباطی، شبکه های اجتماعی به واسطه برخورداری از ویژگی هایی همچون ایجاد پیوستگی بین کاربران، فراهم نمودن فرصت تصدیق یا رد نظرات سایرین، تاثیرگذاری یا نفوذ بر دیگر کاربران، فراهم نمودن محیط مناسب برای اتخاذ تصمیم و اظهارنظر نسبت به مسائل مختلف، از ظرفیت بالایی جهت تحقق دموکراسی نوین مشارکتی برخوردار است. شکل گیری فرهنگ سیاسی مشارکت بر مبنای فضای نوین ارتباطی در بین همه گروه های مختلف جامعه دارای اهمیت است اما شکل گیری این فرهنگ در بین معلمان به دلیل نقش کلیدی آنان در فرآیند جامعه پذیری سیاسی از اهمیت مضاعفی برخوردار می باشد. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است که آیا در بستر شبکه های اجتماعی، دموکراسی نوین مشارکتی به عنوان فرهنگ جدیدی از فعالیت سیاسی در جامعه معلمان پدید آمده است؟ برای این مقصود متغیرهای گویای تحقق دموکراسی نوین مشارکتی در جامعه آماری معلمان مقاطع مختلف تحصیلی شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 با روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که علی رغم میزان گرایش بالای جامعه معلمان اصفهان به فعالیت در شبکه های اجتماعی، در بستر این رسانه، فرهنگ دموکراسی نوین مشارکتی در جامعه معلمان اصفهان شکل نگرفته است.
کلمات کلیدی : شبکه های اجتماعی دموکراسی نوین مشارکتی مشارکت سیاسی جامعه معلمان