تحليل ريسکهاي بحراني شبکه هاي مخابراتي ايران

کيوان رزق ده1 سجاد شکوهيار2

1) دانشجوي کارشناسي ارشد مديريت گرايش فناوري اطلاعات، دانشگاه شهيد بهشتي تهران، ايران -
2) استاديار دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي تهران، ايران -

محل انتشار : کنگره بین المللی علوم و مهندسی ژاپن - TOKYO(tuicet.com)
چکیده :
در عصر حاضر عدم توجه به ریسکهای پایداری با توجه به اهميت گرایش سازمانهاي خدماتي به توسعه زنجیره تامین پایداردر عرصه هاي جهاني آینده سازمان را تهدید می کند. در این تحقيق، یک مدل توسعه يافته و جامع و معتبر برای مدیریت ریسکهای پایداری زنجیره تامین شرکت های مخابراتی، بر اساس رویکرد جدید نسبت به پایداری ارائه شده است. در اين تحقيق ریسکها در سطوح مختلف زنجیره تامین مخابراتی براساس یک رویکرد شش بعدی برای پایداری با يك بعد اضافي فناوري اطلاعات نسبت به روشهاي قبلي به عنوان یک روش قوی شناخته شده است. به عوان یک مطالعه موردی، برخی از شبكههاي مخابراتي تلفن ثابت ، سيار ، ديتا و اینترنت در سطح ایران با استفاده از روش های شکست و متدهای تحلیلی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. پس از شناسایی ريسكها و علل بروز و اثرات و پيامدهاي ريسك‌ها، اقدامات پيشگيرانه وكنترلي ريسك و راهكارهاي توصيهاي ارائه شد. در نتیجه اين تحقيق ریسکهای بحراني پایداری شبكههاي مخابراتي كه بترتيب از ابعاد فني و تجهيزات، ساختاري، مالي واقتصادي و فناوري اطلاعات ناشي ميشدند و پايداري زنجيره تامين را بترتيب از حيث مشتريان و خود سازمان و تامين‌كنندگان و پيمانكاران تهديد ميكردند شناسايي شدند. مشتريان با داشتن 15/49٪ سهم در ریسکهای بحراني ، تهدیدی برای حفظ زنجیره تامین در این شرکت ها محسوب می‌شوند. مدل پیشنهادی نه تنها توسط مدیران و کارشناسان صنعت مخابراتي در اپراتورهاي ارتباطات ثابت و سيار مخابرات ايران ميتواند استفاده شود، بلکه می تواند توسط مدیران مرتبط با سایر صنایع از جمله اپراتورهاي ارتباطي سيار و شركتهاي خدمات عمومي انتقال دادهPAP(Private Access Provider) نيز بکارگرفته شده تا پایداری عملکرد زنجیره تامین در بلند مدت حفظ شود.
کلمات کلیدی : بحرانی ريسکها مشتریان شبکه های مخابراتي