نقش خانواده و مدرسه در پیشگیری از آسیب های اجتماعی

رضا عبدلی1 توحید حاجی پور2 رباب حاجی پور3

1) کارشناسی ارشد روانشناسی و فرهنگی شاغل در استان آذربایجان شرقی
2) کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی ، دانشگاه بین المللی قزوین
3) دانشجوی کارشناسی حقوق، دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور

محل انتشار : دومین همایش آسیب های اجتماعی (asibuma.ir/2nd)
چکیده :
چکیده سالها این عقیده وجود دارد که پیشگیری بهتر از درمان است و نقش خانواده و مدرسه در پیشگیری ازآسیب های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست چرا که خانواده يكي از اساسي ترين نهادهای هر جامعه است كه همة صاحب نظران در مورد آن انديشيده و ريشة تمام نابهنجاريها و كجرويها را در خانواده جست و جو كرد ه اند. در واقع هيچ جامعه اي نمي تواند ادعاي سلامتی كند، مگر اينكه از خانواد ه هاي سالم برخوردار باشد . شرط پیشگیری خانواده از آسیب های اجتماعی، وجود روابط سالم و كاركرد صحیح در میان افراد خانواده است، به همین خاطر در قرن اخیر بروز مشکلات فردی ، اجتماعي و ديگر آسیبها ، ناشي از اختلال در كاركرد خانواده بوده است . مدرسه نیز مانند خانواده بعنوان مهمترين عامل در دوران رشد تاثیر بسزايي در آسیب های اجتماعی داشته است و تنها محل يادگیری، خواندن و نوشتن نیست، بلکه محل آموزش فرهنگ صحیح، ارتقاء سطح آگاهي از مهارت های اجتماعي و نیز آموزش صحیح استفاده از پديده های نوين ارتباطي و انطباق پذيری اجتماعي فرد است که مي تواند از آسیبهای اجتماعي و رفتارهای پر خطر كم كند. بنابراين برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعي، خانواده و مدرسه ميتواند نقش بسیار موثری داشته باشد . به همین خاطر پژوهش حاضر نیز نقش خانواده و مدرسه در پیشگیری از آسیب های اجتماعی را به روش کیفی – توصیفی مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
کلمات کلیدی : کلیدواژه: خانواده مدرسه پیشگیری آسیب های اجتماعی