بررسی اثربخشی آموزش مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر کاهش حساسیت بین فردی دانش آموزان نارساخوان

بررسی اثربخشی آموزش مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر کاهش حساسیت بین فردی دانش آموزان نارساخوان

روح الله درخشان فر1 ابراهیم بوعذار2 احسان پادروند3

1) نویسنده مسئول): کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز)
2) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
3) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

محل انتشار : همایش بین المللی کودکان استثنایی(peec-uma.ir)
چکیده :
هدف: هدف از این پژوهش اثربخشی مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر کاهش حساسیت بین فردی دانش¬آموزان نارساخوان شهر رامهرمز بود. روش: روش پژوهش نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر دارای اختلال نارساخوانی در مقطع راهنمایی در سال تحصیلی 99-98 تشکیل دادند. از بین جامعه آماری تعداد20 دانش آموز دارای اختلال نارساخوانی به شیوه در دسترس انتخاب و در ادامه تمامی آنان به روش نمونه گیری تصادفی در قالب دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10نفر) گمارش شدند. گروه آزمایش در قالب 10 جلسه 75 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفت اما گروه گواه آموزشی را دریافت نکردند. به منظور جمع آوری داده¬های پژوهش از آموزش مثبت اندیشی و حسایت بین فردی استفاده شد. داده¬های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬ها: نتایج نشان داد که آموزش مثبت¬اندیشی در کاهش حساسیت بین فردی گروه آزمایش موثر بوده است (P<0/05). نتیجه¬گیری: با توجه به یافته¬های این پژوهش می¬توان گفت که آموزش مثبت اندیشی یکی از روش های درمان موثر در کاهش حساسیت بین فردی دانش آموزان با اختلال نارساخوانی است
کلمات کلیدی : مثبت اندیشی حساسیت بین فردی دانش آموزان نارساخوان