اثر بخشی الگوی آموزشی فراشناخت تئونگ و استراتژی مبتنی بر طرحواره جیتندرا بر پردازش هیجانی و حواس پرتی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با و بدون adhd

اثر بخشی الگوی آموزشی فراشناخت تئونگ و استراتژی مبتنی بر طرحواره جیتندرا بر پردازش هیجانی و حواس پرتی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با و بدون adhd

منصوره بهرامی پور1 محبوبه عسگری جزی2

1) استاد
2) دانشجو

محل انتشار : همایش بین المللی کودکان استثنایی(peec-uma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی الگوی آموزشی فراشناختی تئونگ و استراتژی مبتنی بر طرحواره جیتندرا بر پردازش هیجانی، و حواس پرتی دانش آموزان بر اختلال ریاضی با و بدون ADHD بود.روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی در دوره دوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-97 بودند. به روش نمونه گیری دردسترس 60 نفر نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در و گروه کنترل و آزمایش(کودکان با اختلالADHD، 15 نفر)، (کودکان بدون اختلال ADHD، 15 نفر) و دو گروه کنترل(هرکدام 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه علائم مرضی کودکان اسپرافکین و گدو(1994)، تشخیص حساب نارسایی فراهانی(1386)، پردازش هیجانی باکر(2007)،و حواس پرتی تولوز پیرون(1986) بود. قبل از انجام مداخلات پیش آزمون برای هر چهار گروه اجرا شد، سپس جلسات آموزش فراشناختی تئونگ و استراتژی مبتنی بر طرحواره جیتندرا(2003) برای گروه های آزمایش اجرا گردید. بعد از اتمام جلسات، پس آزمون از هر دو گروه به عمل آمد و بعد از سه ماه دوره پیگیری انجام شد.داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد الگوی آموزشی فراشناختی تئونگ و استراتژی مبتنی بر طرحواره جیتندرا بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی دانش آموزان داری اختلال یادگیری ریاضی با و بدونADHD موثر است. الگوی آموزشی فراشناختی تئونگ و استراتژی مبتنی بر طرحواره جیتندرا بر پردازش هیجانی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی همراه با ADHD موثر بود. و می توان از این روش درمانی در کلینیک ها و مراکز آموزشی و درمانی برای اختلالات یادگیری استفاده کرد. واژه های کلیدی: الگوی فراشناختی تئونگ، طرحواره جیتندرا، پردازش هیجانی ،حواس پرتی، دانش آموزان، اختلال ریاضی، بیش فعال.
کلمات کلیدی : اثربخشی الگوی آموزشی فراشناخت تئونگ و استراتژی مبتنی بر طرحواره جیتندرا بر پردازش هیجانی و حواس پرتی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با و بدونadhd