بررسی وضعیت اسکلتی و عضلانی دوچرخه سواران تهران در سال 1397

بررسی وضعیت اسکلتی و عضلانی دوچرخه سواران تهران در سال 1397

فهیمه ترکمن1 مصطفی خدابخشی2

1) کارشناس ارشد ارگونومی،
2) کارشناس ارشد HSE، مسئول برنامه ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی علوم و مهندسی - پاریس(parisconf.com)
چکیده :
تاثیر دوچرخه بر روی سیستم اسکلتی و عضلانی دوچرخه سواران یکی از مهمترین فاکتورهای مورد توجه همگان می‌باشد. این در حالی است که جوامع امروزی نیازمند سیستم حمل و نقل پایدار و موثر برای کاهش مشکلاتی از قبیل میزان مصرف انرژی کم با هزینه مقبول، کمک به کاهش ترافیک و نهایتا کمترین اثر محیط زیستی نظیر آلودگی هوا و صدا هستند. مدل این مطالعه پیمایشی است که از طریق تجزیه و تحلیل کمی با هدف تعیین علائم ناراحتی تجربه شده توسط دوچرخه سواران انجام شده و بدنبال بررسی وضعیت اسکلتی و عضلانی دوچرخه سواران تهرانی می‌باشد. محدوده این مطالعه کلیه مناطق 22 گانه تهران و بر روی550 نفر دوچرخه سوارصورت گرفته است. تعداد نمونه بر اساس محاسبات آماری طوری بدست آمدکه با اطمینان 95 درصد و توان آزمون 80 درصد از نظر آماری معنی دار شوند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه است (که برای ارزیابی میزان اختلالات اسکلتی و عضلانی از دیدگاه ارگونومیک می‌باشد) و روایی و پایائی آن مورد تائید قرار گرفته است. برای تحلیل داده های بدست آمده از تکمیل پرسشنامه یاد شده تمام متغیرهای کمی به صورت میانگین و انحراف معیار و متغیرهای کیفی به صورت تعداد(درصد) بیان شدند. برای مقایسه متغیرهای کمی بین دو گروه از آزمون تی استودنت و در صورت نیاز آزمون ناپارامتری من-ویتنی استفاده شد. برای مقایسه متغیرهای کیفی نیز از آزمون Pearson Chi-square و در صورت لزوم از آزمون دقیق فیشر استفاده شد. تمامی آزمون های آماری در سطح معنی داری 5% و به صورت دو دامنه انجام شد و برای تحلیل متغیرها نرم افزار 23 SPSS استفاده گردید. نتایج نشان داد که دوچرخه سواران بدلیل عدم آگاهی از نحوه صحیح استفاده از دوچرخه دچار آسیبهای اسکلتی و عضلانی میگردند.
کلمات کلیدی : دوچرخه سواران اختلالات اسکلتی و عضلانی آگاهی از دوچرخه سیستم حمل و نقل پایدار