بررسی عوامل موثر در طراحی فضاهای آموزشی (محیط های یادگیری) کودکان نابینا با بهره گیری از جنبه های ادراکی آن ها

بررسی عوامل موثر در طراحی فضاهای آموزشی (محیط های یادگیری) کودکان نابینا با بهره گیری از جنبه های ادراکی آن ها

میترا دهقان دهنوی1

1) کارشناسی‌ارشد معماری، گروه معماری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران .

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی علوم و مهندسی - پاریس(parisconf.com)
چکیده :
درک و تعامل با محیط از کودکی اغاز می شود و به همین دلیل فضاهای اموزشی که کودکان در سنین کم در انها قرار می گیرند از اهمیت بالایی برخوردارند. افراد نابینا به دلیل نداشتن حس بینایی، برای شناخت و درک محیط از حواس دیگر خود استفاده می کنند. اما متاسفانه در کشور ما فضاهای اموزشی کودکان نابینا و کم بینا با توجه به نیازهای انها طراحی نشده اند و در سال های ابتدایی حضور کودکان در اجتماع،باعث سردرگمی و ترس انها در این فضاها می شود. این پژوهش با توجه ویژه به جنبه های مختلف ادراکی کودکان نابینا و کم بینا از فضا، راهکارهایی برای طراحی فضاهای اموزشی مختص این کودکان ارائه می دهد. با استفاده از رویکردی کیفی، روش استدلال منطقی و نیز تدابیر توصیفی-تحلیلی، تحقیق حاضر بیان می دارد که با رعایت این راهکارها و به کارگیری تمام حواس کودکان، می توان به بهبود احساس کودکان از محیط پیرامون و برقراری ارتباط انها با محیط و در نتیجه کاهش استرس، افزایش احساس امنیت و احساس تعلق و بهبود قدرت یادگیری کودکان کمک شایانی نمود.
کلمات کلیدی : نابینا کم بینا ادراک غیربصری جنبه های ادراکی طراحی فضاهای اموزشی