بررسی اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سرزندگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان: یک مطالعه سیستماتیک

بررسی اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سرزندگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان: یک مطالعه سیستماتیک

دانیال علیزاده1 فرزین باقری شیخانگفشه2 گلفام پیرعباسی3 نگار شیخلی4

1) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، لاهیجان، ایران
2) دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4) دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، ایران

محل انتشار : اولین همایش بین المللی مشاوره(iccuma.ir)
چکیده :
افراد خودتنظیم در فرایند یادگیری باید دارای ویژگی¬های خودآگاهی اثربخشی، اطمینان، انعطاف¬پذیری، مستقل و توان حل مسئله باشند و در برنامه¬ریزی توانمند باشند. خودتنظیمی، مفهومی چندبعدی و دارای ارتباطات درونی و در عین حال مستقل است که به فعالیت¬های شناختی، فراشناختی، انگیزشی، رفتاری و عاطفی اشاره دارد. در همین راستا، پژوهش مروری حاضر با هدف بررسی اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سرزندگی و پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان انجام شد. در این مطالعه مروری نظام¬مند با جستجو توسط واژگان کلیدی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، سرزندگی تحصیلی، پیشرفت تحصیلی و سلامت روانی دانش¬آموزان در عنوان و چکیده مقالات منتشر شده در پایگاه¬های Google Scholar، PubMed، Scopus، SID، Magiran، Noormags و ScienceDirect مورد جستجو قرار گرفت. معیار اصلی جهت ورود، مقالات چاپی تمام متن فارسی و انگلیسی مرتبط طی سال¬های 1392 تا 1399 بود. از چک لیست PRISMA برای بررسی و کنترل کیفیت مقالات استفاده شد. یافته¬های بدست آمده نشان داد آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی سبب افزایش سرزندگی تحصیلی و افزایش پیشرفت تحصیلی و کاهش مشکلات تحصیلی دانش¬آموزان میگردد. ازآنجاکه بسیاری از دشواری¬های تحصیلی ناشیاز مشکلات تحصیلی است که به دانش¬آموزان تحمیل میشود، سودمندی بیشتر آموزش این راهبردها فراهم¬کردن زمینه به¬منظور تسهیل و کسب تجربه¬های موفقیت¬آمیز، ایجاد فرصت لازم برای تمرین، افزایش سرزندگی تحصیلی و به دنبال آن بهبود پیشرفت تحصیلی و درکل، کسب تجربه یادگیری موفقیت¬آمیز دانش¬آموزان است.
کلمات کلیدی : راهبردهای یادگیری خودتنظیمی سرزندگی تحصیلی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان