بررسي و مدلسازي ميزان آگاهي و فعاليت‌هاي دانش‌آموزان در فضاي مجازي

بررسي و مدلسازي ميزان آگاهي و فعاليت‌هاي دانش‌آموزان در فضاي مجازي

مريم حبيبي پور1 ريحانه معارف دوست2 فرزانه فاطمي پور3 الهه حلاج4

1) عضو هيات علمي گروه كامپيوتر، آموزشكده فني و حرفه اي سما، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مشهد، مشهد، ايران
2) عضو هيات علمي گروه كامپيوتر، آموزشكده فني و حرفه اي سما، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مشهد، مشهد، ايران
3) عضو هيات علمي گروه كامپيوتر، آموزشكده فني و حرفه اي سما، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مشهد، مشهد، ايران
4) عضو گروه كامپيوتر، آموزشكده فني و حرفه اي سما، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مشهد، مشهد، ايران

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی علوم، مهندسی و تکنولوژی - هامبورگ(germanconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر به منظور بررسي تنوع فعاليت‌های آنلاین دانش¬آموزان و آگاهي آنها از خطرات و تهدیدهای فضای مجازی، انجام شده‌است. داده‌هاي موردنياز از طريق سوالات پرسشنامه بصورت بي‌نام، در قالب موارد چهارگزينه‌اي بين 302نفر از دانش‌آموزان تعدادي از مدارس‌شهرمشهد در پايه‌هاي هفتم، هشتم و نهم متوسطه جمع آوري و نتايج در قالب نمودارهاي مقايسه‌اي تدوين گرديده است. تحلیل نتایج نشان می¬دهد بیشترین استفاده دانش¬آموزان از اینترنت در این سنین، برای انجام تکاليف است. در رتبه دوم دانلود فيلم و موزيک و در انتها مشاهده پست‌هاي ديگران آمار بالاتری دارند. در اين مقاله همچنين با استفاده از راهکارهای یادگیری ماشین و تحلیل داده‌ها مدلي مبتني بر ساختارهاي خوشه بندي که با استفاده از ساختار شبکه بيزي صحت آن نيز بررسي شده ارائه گرديده است تا بتوان بدون دخالت کاربر انساني نيز به ارائه تحليل هاي فوق از داده ها پرداخت. نتايج حاکي از صحت بالاي پاسخگويي با مدل خوشه‌بندي canopy مي¬باشد. نتايج حاصل از اين طرح، مي¬تواند در تدوين سياست‌هاي اجتماعي و راهكارهاي محافظتي جهت استفاده امن دانش¬آموزان از اينترنت راه¬گشا باشد.
کلمات کلیدی : آگاهي فضاي مجازي ايمن¬سازي فضاي مجازي دانش¬آموزان خوشه بندي شبکه بيزي.