بررسی میزان فرد گرایی در دانش آموزان حاشیه شهر تربت جام

یعقوب درستکار احمدی1

1) کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور مشهد.ایران

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی علوم، مهندسی و تکنولوژی - هامبورگ(germanconf.com)
چکیده :
فرد گرایی از مهم ترین رویکردهای حوزه علوم اجتماعی و جامعه شناسی است که امروزه مورد توجه بسیاری از کارشناسان این حوزه قرار گرفته است.ضرورت توجه به این رویکرد از این جهت مطرح می شود که در برخی از موارد ،انجام رفتارهای فردگرایانه ،فرد و جامعه را با مشکلات متعددی رویبرو مواجه می کند که نه فرد و نه جامعه خواهان ان هستند.آسیب های فردی و اجتماعی از مهم ترین مشکلاتی است که گریبان جامعه و اعضایش را خواهد گرفت .پژوهش حاضر از نوع پیمایشی مقطعی بوده است.جامعه آماری در این تحقیق 990 نفر بوده است که حجم نمونه ازطریق فرمول کوکران بدست آمده است.تعداد نمونه 90نفربوده که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. محقق برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده کرده است.تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss ودر قالب آزمون فریدمن صورت گرفته است.نتایج آزمون فریدمن در این تحقیق نشان می دهد که اکثر دانش آموزان حاشیه شهر کنش ها و رفتاری هایی فردگرایانه از خود نشان می دهند که بیشتر، منافع شخصی و فردی خود را دنبال می کنند.این گونه رفتارها می تواند به کاهش ارتباطات اجتماعی و بروز انواع اسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان بیانجامد.
کلمات کلیدی : آسیب های اجتماعی حاشیه شهر فرد گرایی دانش آموزان تربت جام.