اصول تحقق پذیری توسعه متاثر از حمل و نقل عمومی

اصول تحقق پذیری توسعه متاثر از حمل و نقل عمومی

فرنوش اویسی1

1) معمار و شهرساز با گرایش طراحی شهری، دانشگاه شهید بهشتی

محل انتشار : کنفرانس بین المللی عمران، معماری، توسعه و بازآفرینی زیرساخت های شهری در ایران(icdu.ir)
چکیده :
توسعه متاثر از حمل و نقل عمومي (Transit Oriented Development )الگويي است که در خلق جوامع سرزنده و قابل زندگي بسيار مورد توجه قرارگرفته است . اصلي ترين خصيصه اينگونه از توسعه که همان ارتقاء کيفيت زندگي بدون وابستگي به اتوموبيل براي بقا و تحرک است ، عامل مهمي در جهت بهره برداري از اين الگو در شهرسازی و طراحي شهري مي باشد. نقش ايستگاهها و کانونهاي تبادل سفرو مراکز خدمات ناحيه اي و منطقه اي در فرصتهاي توسعه موزون و متمرکز شهري و تاثيري که حضور اين مراکز در تجمع خدمات ، نظام سلسله مراتب مسيرهاي سواره ، پياده و شبکه محورهاي سبز ، سرزندگي عرصه هاي عمومي ، نظم عملکرد و فعاليت و سازمان دهي توده و فضا در پيرامون خود دارد در قالب ابعاد کيفي طراحي شهري و شهرسازی در نظم فضايي و کالبدي عرصه هاي متاثر از کانونهاي تبادل سفر ظهور مي نمايد و تحقق توسعه متاثر از حمل و نقل عمومی را تضمین می نماید. تحقق توسعه متاثر از حمل و نقل عمومی وابسته به حصول ضوابط و اصول شهرسازی است که ضامن حضور شهروندان در کانونهای شهری متصل به حمل و نقل عمومی باشد . در این مقاله سعی شده اصولی که انجام آن شکل گیری شهرسازی حمل و نقل محور را تحقق پذیر می نماید بررسی نماییم. این مقاله به روش مطالعات میدانی و با بررسی کتب و تجارب سایر کشورها تهیه شده است.
کلمات کلیدی : شهرسازی و طراحی شهری توسعه متاثر از حمل و نقل عمومی(TOD) تحقق پذیری ارتقای کیفیت زندگی کاهش وابستگی به اتوموبیل