بررسی عوامل موثر برشدت تصادفات کامیون ها در راه های برون شهری در بررسی موردی استان ایلام

بررسی عوامل موثر برشدت تصادفات کامیون ها در راه های برون شهری در بررسی موردی استان ایلام

محمدجواد اسدی1 لیلا نصراللهی2

1) اداره ایمنی، ترافیک و ایمنی جاده ای استان ایلام، ایران
2) دانشجوی ارشد مهندسی عمران راه و ترابری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، ایران

محل انتشار : هفتمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران، معماری و محیط زیست - برلین(berlin-conf.com)
چکیده :
شدت تصادفات کامیون ها ارتباط پیچیده ای بین عواملی مانند مشخصات طرح هندسی، مشخصات راننده، جریان ترافیک، شرایط محیطی و مشخصات وسیله نقلیه دارد بنابراین در این تحقیق با استفاده از داده های تصادفات مربوط به راه های استان ایلام (برگرفته از آمار ارایه شده پلیس) بین سال های 1388 تا 1396 مربوط به تصادفات کامیون( وسیله نقلیه مقصر) و مشخصات طرح هندسی محل وقوع( مطابق خروجی نرم افزار GIS سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای) و استفاده از مدل لاجیت به بررسی و شناخت این نوع عوامل تاثیر گذار پرداخته شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که میزان تحصیلات و سن راننده، طرح هندسی محل وقوع( قوس یا مستقیم) و نوع تخلف عوامل موثر و تاثیرگذار بر شدت تصادفات کامیون (وسیله مقصر) می باشند. افزایش سن و میزان تحصیلات راننده مهمترین عامل کاهش شدت اینگونه تصادفات معرفی گردید.
کلمات کلیدی : مدل لاجیت شدت تصادفات کامیون طرح هندسی و مشخصات راننده.