ویژگی های معلمان فکور در نظام تعلیم و تربیت

محمد جلالیان1 مظاهر منیدری2

1) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی
2) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
نظام آموزش و پرورش یکی از اصلی ترین نهادها در زمینه‌ی تحقق اهداف والای تعلیم و تربیت است و معلم نیز یکی از محوری ترین نقش ها را در تحول و به مقصد رساندن این نظام ایفا می کند. برای ایجاد تغییر و تحول تنها توجه کردن به مهارت های علمی معلم کافی نمی باشد، باید به تربیت معلمانی با ویژگی های مختلف اقدام کرد تا به کارگزارانی فکور تبدیل شوند. در این مقاله به مننظور دستیابی به این هدف، با توجه به اهمیت نقش معلمان فکور در نظام تعلیم و تربیت، بر آن شدیم تا به تبیین ویژگی های مختلف معلمان فکور بپردازیم. روش تحقیق از نوع کتابخانه ای می باشد که در طول دو ماه با بهره گیری از منابع معتبر علمی صورت گرفت. از این رو ابتدا تدریس فکورانه تعریف شد و سپس اهمیت نقش معلمان فکور در تعلیم و تربیت دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت ویژگی های معلمان فکور نیز ذکر شد. همچنین مشخص گردید معلمانی که تنها از ویژگی های علمی حتی در مدارج بالا برخوردارند گاهاً نمی توانند در کلاس درس به خوبی نقش ایفا کنند و معلمان دوره ندیده از آنان بهتر عمل می کنند که این خود بر آموزش و پرورش سایر ویژگی ها، بالاخص ویژگی های معلمان فکور، تاکید بیشتری می ورزد.
کلمات کلیدی : معلم فکور تربیت معلم ویژگی معلمان فکور تدریس فکورانه.