تحلیل و بررسی چیستی اختلال ریاضی در دوره ابتدایی و ارائه راهکارهای درمانی و آموزشی

تحلیل و بررسی چیستی اختلال ریاضی در دوره ابتدایی و ارائه راهکارهای درمانی و آموزشی

حدیث رستمی1 فاطمه بساکی2 مائده رفیعی3 یگانه عمرانی4

1) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت زینب کبری(س) اراک.
2) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت زینب کبری(س) اراک
3) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت زینب کبری(س) اراک
4) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت زینب کبری(س) اراک

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
تعداد زیادی از دانش آموزان دوره ابتدائی، راهنمایی و دبیرستان در یادگیری دروس ریاضی مشکل دارند، و با اینکه به اندازه دانش آموزان همسان خود تلاش می کنند، پیشرفت مورد انتظار را ندارند. مشکلات یادگیری کودکان در زمینه ریاضیات در مقایسه با سایر زمینه های اختلالات ویژه در یادگیری مانند خواندن و نوشتن، کمتر مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است در حالیکه مشکلات ریاضی از جمله مشکلات بسیار شایع در حوزه پیشرفت تحصیلی هستند، این مشکلات به گونه ای هستند که موجب می شوند دانش آموزان، کم استعدادتر از آنچه هستند به نظر برسند و در محیط مدرسه احساس آرامش نکنند. این کودکان به دلیل ناکامی های زیاد در درس ریاضی هرگاه با چیزهایی روبرو می شوند که شباهت به حساب دارد، نومید و دل سرد می شوند. نگرش کودک به مسئله عامل بسیار مهمی است و زمانی که این مشکل به خوبی از دیگر مسائل تفکیک شد، لازم است برای کودک آموزشها و فعالیت هایی تدارک دیده شود که احتمال موفقیت وی در آنها زیاد است، در غیر این صورت نمی توان از کودک موفقیت چندانی انتظار داشت. لذا دادن آموزش های مورد نیاز و ایجاد حساسیت نسبت به ویژگی های این گروه از دانش آموزان به کسانی که با آنان سر و کار دارند، امری ضروری به نظر می رسد. این مقاله سعی دارد به شیوه علمی- مروری، اسناد و کتابها و منابعی را که در این زمینه نگاشته شده بررسی کند و بهترین راهکارهای درمانی و آموزشی را در اختیار والدین و معلمان قرار دهد.
کلمات کلیدی : دوره ابتدایی ریاضی اختلالات یادگیری آموزش درمان.