رابطه اصول نظارت راهبری آموزشی با تقویت رضایت شغلی و جلوگیری از فرسودگی شغلی در بین معلمان ابتدایی

رابطه اصول نظارت راهبری آموزشی با تقویت رضایت شغلی و جلوگیری از فرسودگی شغلی در بین معلمان ابتدایی

داوود طهماسب زاده شیخلار1 خدیجه یوسفی النجق2

1) دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
2) فارغ التحصیل کارشناسی ارشد اموزش وبهسازی منابع انسانی ،دانشگاه تبریز

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اصول نظارت راهبری آموزشی با تقویت رضایت شغلی و جلوگیری از فرسودگی شغلی در بین معلمان ابتدایی انجام یافته است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مرد و زن دوره ابتدایی مدارس دولتی شهرستان عجب‌شیر می‌باشد. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 152 نفر برآورد و به روش نمونه‌گيري تصادفی خوشه‌ای انتخاب شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته اصول نظارت راهبری آموزشی، پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی مینه‌سوتا (1967) و پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی مزلاچ (1981) استفاده شد که پس از سنجش روایی و پایایی و اطمینان از آن در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری پیرسون و رگرسیون چندگانه با کمک نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد بین اصول نظارت راهبران آموزشی با تقویت رضایت شغلی معلمان و همچنین بین اصول نظارت راهبران آموزشی به غیر از اصل سازمانی با جلوگیری از فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی رابطه معنی‌دار وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که در یک تأثیر همزمان تنها متغیر اصل پویایی گروهی در میان اصول نظارت راهبران آموزشی بر تقویت رضایت شغلی و جلوگیری از فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی شهرستان عجب‌شیر تأثیر دارند این در حالی است که سایر اصول در این معادله قدرت پیش بینی خود را از دست می‌دهند.
کلمات کلیدی : اصول نظارت راهبرای آموزشی رضایت شغلی فرسودگی شغلی