بررسي عوامل روانشناختي موثر بر سازگاري تحصيلي با تاكيد بر نقش واسطه اي خودكارآمدي تحصيلي وفرسودگي تحصيلي دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر شيراز

بررسي عوامل روانشناختي موثر بر سازگاري تحصيلي با تاكيد بر نقش واسطه اي خودكارآمدي تحصيلي وفرسودگي تحصيلي دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر شيراز

سارا روستا1 سعید طالبی2

1) فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور واحد خرامه،ایران
2) دانشیار برنامه ریزی آموزشی دانشگاه پیام نور واحد خرامه،ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف، بررسي عوامل روانشناختي موثر بر سازگاري تحصيلي با تاكيد بر نقش واسطه¬اي خودكارآمدي تحصيلي و فرسودگي تحصيلي دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر شيراز در سال تحصيلي 98-1397 انجام شده است. گروه نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش 357 نفر از دانش آموزان دختر دبيرستاني ناحيه يك شهر شيراز بوده¬اند كه با روش نمونه گيري خوشه¬اي انتخاب شده¬اند. ابزار گردآوري اطلاعات در اين پژوهش، پرسشنامه سبكهاي تفكر استنبرگ(1997)، پرسشنامه سازگاري تحصيلي بيكر و سرياك(1984)، پرسشنامه فرسودگي تحصيلي مسلش(2002)، پرسشنامه خودكارآمدي تحصيلي جينك ومورگان (1999)، پرسشنامه كمال گرايي هويت وفلت (1991) و پرسشنامه مهارتهاي ارتباطي بارتون(1990) می-باشد. تمامی پرسشنامه¬ها استاندارد بوده و از روایی و پایایی داخلی و خارجی برخوردار هستند. ضمن اینکه در این پژوهش نیز روایی صوری آنها با نظر استاد راهنما و برخی دیگر از صاحبنظران، تایید و پایایی آنها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. مقادیر آلفای کرونباخ برای هر پرسشنامه به ترتیب برابر با 85/0، 80/0، 88/0، 78/0، 85/0 و 76/0 می¬باشد. به منظور تجزيه و تحليل داده¬ها از روش آمار توصيفي (كجي و كشيدگي) و براي فرض آزمايي از روش تحليل مسير استفاده شد. نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد كه، سبك تفكر بر سازگاري تحصيلي اثر مستقيم و غیر مستقیم دارد. مهارتهاي ارتباطي بر سازگاري و خودكارآمدي تحصيلي اثر مستقيم و غیر مستقیم دارد. سبك تفكر، خودكارآمدي و فرسودگي تحصيلي بر سازگاري تحصيلي اثر مستقيم دارد. كمال گرايي بر فرسودگي تحصيلي اثر مستقيم و بر سازگاري تحصيلي اثر غیرمستقيم دارد.
کلمات کلیدی : سازگاری تحصیلی خودکارآمدی تحصیلی فرسودگی تحصیلی