بررسی تاثیر رسانه های گروهی بر روابط زناشویی در شهر بیرجند

علیرضا اسلام1 نسرین صادقی هردورودی2

1) استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه بیرجند
2) دانش آموخته کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه بیرجند

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
امروزه اکثر نقاط کشور¬مان به گونه¬ای با رسانه‌¬های جمعی سروکار دارند و زندگی‌¬شان به ‌طور ملموسی با آن گره ‌خورده است و این امر، در مورد شهر¬هایی چون بیرجند نیز دیده می¬‌شود. با وجود این¬که بیش¬تر خانواده-‌های این شهر عقاید مذهبی و سنتی خود را حفظ کرده¬‌اند با این ‌حال احتمال می¬رود افراد معدودی وجود داشته باشند که از این رسانه‌¬ها تأثیر نپذیرفته باشند. بر این اساس، می¬توان گفت که با توجه به تاثیری که رسانه¬های گروهی در دوران جدید در جامعه¬‌ی ایران و به دنبال آن در شهر بیرجند پدید آورده، آیا کیفیت روابط زناشویی در مردم این شهر از رسانه‌¬های گروهی تأثیر پذیرفته است یا خیر. تحقیقات اجتماعی اندکی در رابطه با تاثیر رسانه¬های گروهی بر روابط زناشویی صورت گرفته است و از سویی هیچ پژوهشی در رابطه با این موضوع در شهر بیرجند انجام نشده است، این پژوهش به بررسی تاثیر رسانه¬های گروهی بر روابط زناشویی و بررسی میزان و انگیزه زوجین در استفاده از رسانه¬های گروهی را مورد بررسی قرار می¬دهد. تحقیق پیش رو با رویکرد کمّی و به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه به مطالعه¬ی بررسی کیفیت روابط زناشویی و تاثیر رسانه¬های گروهی بر آن پرداخته شده است. جامعه¬ی آماری این تحقیق، تمامی زنان و مردان متاهل 15 تا 65 سال ساکن در شهر بیرجند را در بر می¬گیرد که از میان آن¬ها 382 نفر به شیوه¬ی نمونه گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای و با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب شدند. چارچوب نظری تحقیق تلفیقی از نظریه¬ی وابستگی و نظریه¬ی استفاده و رضایت مندی است. روابط زناشویی، متغیر وابسته¬ی این تحقیق است و متغیر مستقل نیز علاوه بر میزان استفاده از رسانه¬های جمعی، متغیر آگاهی و نظارت، روابط شخصی، هویت شخصی و آرامش ذهنی و روانی نیز شامل می¬گردد. یافته¬های مربوط به میانگین کیفیت روابط زناشویی بیانگر آن است که میزان کیفیت روابط زناشویی در شهر بیرجند در حد زیاد 9/55 درصد شناسایی شده است. همچنین یافته¬های تحقیق نشان می¬دهد که بین متغیر روابط زناشویی رابطه¬ی معناداری با متغیر سن، تحصیلات و طبقه¬ی اجتماعی وجود دارد. با سایر متغیر¬های زمینه¬ای رابطه معناداری ندارد. علاوه بر این، نتایج آزمون مدل تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی حاکی از آن است که متغیر-های مستقل انتخاب شده در این تحقیق، در مجموع حدود 71/0درصد از تغییرات متغیر وابسته، یعنی روابط زناشویی را تبیین و پیش بینی می¬کند.
کلمات کلیدی : رسانه¬های گروهی روابط زناشویی تعارض زناشویی جامعه شناسی شهر بیرجند