بررسی نقش آموزش بازیمحور بر یادگیری و درک مطلب فراگیران
بررسی نقش آموزش بازیمحور بر یادگیری و درک مطلب فراگیران
راضیه قنواتی1 ناصرمحمدی احمد آبادی2
1) دانشجو کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی ، دانشگاه پیام نور واحد تفت استان یزد ایران.
2) استادیارگروه روانشناسی وعلوم تربیتی پیام نور
محل انتشار :
دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
آموزش و به تبع آن روشهای آموزشی بیشترین اثر و نقش را بر ذهنیت و تمدنسازی جوامع بر عهده دارند. با عنایت به نقش و اهمیت آموزش در زندگی روزمره و پیشرفت جوامع بشری، در نظر گرفتن بازی در ارائه آموزشهابهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای مشارکتطلبی و ایجاد انگیزه در فراگیران، از ضرورتی بسیار برخوردار میباشد. انتخاب بازی بهعنوان اساس فرآیند یاددهی یادگیری، میتواند نقطه عزیمتی در راستای کسب تجربه ضروری برای ایجاد تغییرات پایدار رفتاری یا همان یادگیری فراگیران باشد. در این مقاله ضمن بررسی مفهوم بازی، تعاریف و نظریهی اندیشمندان در خصوص بازی، به انواع بازی و اهمیت آن درتحقق یادگیری کودکان، نوجوانان و همچنین بزرگسالان تأکید شده است. از طرفی دیگر، پژوهشهای داخلی و خارجی مرتبط با موضوع بازیهای آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است. مسئولان و متصدیان آموزش باید بکوشند با اتخاذ تدابیری، بازیهای آموزشی را با برنامههای درسی پیوند بزنند تا با ایجاد انگیزه در فراگیران، موضوعات آموزشی را در ذهن فراگیران نهادینه سازند.
کلمات کلیدی :
بازی
آموزش
درک مطلب
یادگیری
برنامه درسی