بررسی میزان اثربخشی تئاتر درمانی بر کارکردهای اجرایی در نوجوانان بیش فعال

بررسی میزان اثربخشی تئاتر درمانی بر کارکردهای اجرایی در نوجوانان بیش فعال

معصومه سالار شیروانی1 علیا عمادیان2

1) کارشناسی ارشد روانشناسی مثبت گرا، واحد فائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران
2) استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی تئاتر درمانی بر کارکردهای اجرایی در نوجوانان بیش فعال شهرستان بابل بود. روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه نوجوانان بیش فعال شهرستان بابل در سال 1398 بود. حجم نمونه با توجه به طرح پژوهش، برای هر گروه آزمایش و کنترل 15 نفر و در مجموع 30 نفر در نظر گرفته شده است که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارگرد آوری داده¬ها پرسشنامه کارکردهاي اجرائی جیوآ و همکاران (2000) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 استفاده شد. استفاده شد. یافته¬های پژوهش نشان داد تئاتر درمانی بر کارکرد اجرایی در نوجوانان بیش فعال شهرستان بابل تاثیر دارد.
کلمات کلیدی : تئاتر درمانی کارکردهای اجرایی نوجوانان بیش فعال