رابطه طرحواره ناسازگار خودناتوان سازی تحصیلی در دختران مادر سرپرست

رابطه طرحواره ناسازگار خودناتوان سازی تحصیلی در دختران مادر سرپرست

فاطمه رضاپور یاقول1

1) کارمند اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین طرحواره های ناسازگار اولیه و خودناتوان سازی تحصیلی در دختران مادر سرپرست انجام گرفته است. حجم نمونه پژوهش را 158 نفر از دختران مادر سرپرست 15 تا 19 ساله که در زمان انجام پژوهش، مادران شان تحت پوشش اداره بهزیستی شهر مشهد بودند و پرونده آنان توسط 5 کلینیک مددکاری اجتماعی پیگیری می شود، تشکیل داده است، که بر اساس روش نمونه¬گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. جمع آوری اطلاعات از طریق مقیاس های طرح واره ناسازگار اولیه یانگ (1998) و خودناتوان سازی تحصیلی میگلی (۲۰۰۰) صورت گرفته است و برای تحلیل داده های جمع آوری شده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از عدم وجود ارتباط معنادار بین طرح واره ناسازگار اولیه با خودناتوان سازی تحصیلی است. همچنین یافته ها نشان داد که متغیر طرح واره ناسازگار اولیه در سطح معناداری قابلیت پیش بینی خودناتوان سازی تحصیلی را در بین جامعه هدف پژوهش دارد.
کلمات کلیدی : خانواده های تک سرپرست طرح واره ناسازگار اولیه خودناتوان سازی تحصیلی دختران مادرسرپرست