رابطه شخصیت فکری و ابعاد آن با خودکارآمدی دانش¬آموزان (مطالعه موردی: دانش¬آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ابرکوه)

رابطه شخصیت فکری و ابعاد آن با خودکارآمدی دانش¬آموزان (مطالعه موردی: دانش¬آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ابرکوه)

نجمه نصیرپور1 مریم فلاح2

1) کارشناسی روانشناسی عمومی دانشگاه اردکان
2) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه ازاد یزد

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
چکیده هدف از انجام این تحقیق رابطه شخصیت فکری و ابعاد آن با خودکارآمدی دانش¬آموزان (مطالعه موردی: دانش¬آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ابرکوه) بود. جامعه آماري اين تحقيق را دانش¬آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ابرکوه به تعداد 600 نفر تشکیل دادند. نمونه آماری بهش شیوه تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 234 نفر تعیین گردید. جهت جمع¬آوری داده¬ها از دو پرسشنامه شخصیت فکری جاودان (1394)، و پرسشنامه خودکارآمدی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده¬ها از طریق آزمون‌ همبستگی پیرسون (با توجه به نرمال بودن داده¬ها) و رگرسیون انجام گرفته است. نتایج نشان داد بین شخصیت فکری و خودکارآمدی دانش¬آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ابرکوه رابطه معنادار مثبت وجود دارد. همچنین بین شخصیت فکری پرنیاز و خودکارآمدی دانش¬آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ابرکوه رابطه معنادار مثبت وجود دارد. بین شخصیت فکری منفعل و خودکارآمدی دانش¬آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ابرکوه رابطه معنادار مثبت وجود دارد. بین شخصیت فکری منتقد و خودکارآمدی دانش¬آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ابرکوه رابطه معنادار مثبت وجود دارد. نتایج حاصل رگرسیون چندگانه نشان داد که شخصیت فکری حدود 40 درصد از تغییرات خودکارآمدی دانش¬آموزان را پیش¬بینی می¬کنند.
کلمات کلیدی : واژگان کليدي: شخصیت فکری خودکارآمدی دانش¬آموزان ابرکوه.