بررسی تاثیر والدین و عوامل خانوادگی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر کلاس ششم شهرستان کنگاور

بررسی تاثیر والدین و عوامل خانوادگی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر کلاس ششم شهرستان کنگاور

مظاهر رادان فر1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور همدان

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
در پژوهش حاضر تاثیر والدین و عوامل خانوادگی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر کلاس ششم شهرستان کنگاور بررسی شده است که نشان داد اولیا و همین طور وضعیت خانوادگی آنان در پیشرفت تحصیلی فرزندانشان بی تاثیر نیستند و نقش بسیار مهمی را در این قضیه بر عهده دارند. پژوهش از نوع علی- مقایسه ای است، بدین منظور از بین دانش آموزان پسر کلاس ششم شهرستان کنگاور که در سال تحصیلی 98ـ97 مشغول به تحصیل بودند 10% آنها یعنی ۴۰ نفر با استفاده از روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و از این ۴۰ نفر نیمی از آنان با معدل بالای ۱۵ و نیم دیگر با معدل زیر ۱۵ است.والدین دانش آموزان و دانش آموزان ابزار سنجش کارکرد خانواده(FAD) و پرسشنامه دموگرافیک را دریافت کرده و به سوالات آن پاسخ دادند.شاخص های بدست آمده از پرسشنامه ها با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان که بر پایه معدل دانش آموزان در طول سال در نظر گرفته شده بود، مورد بررسی و تحلیل آماری قرار گرفت و با استفاده از آزمون کای دوی پیرسون نتایج بدست آمد که تحلیل ها ونتایج نشان داد وضعیت اقتصادی خانواده، کمک اعضا خانواده در فعالیت های درسی، میزان ارتباط والدین با مدرسه، میزان علاقه به مطالعه کتب غیر درسی، میزان تحصیلات والدین، داشتن کتابخانه شخصی در منزل، پیش بینی کننده معنادار پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هستند.
کلمات کلیدی : خانواده پیشرفت تحصیلی موفقیت تحصیلی دانش آموزان کلاس ششم