بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی و فرزندپروری بر توانمندسازی روانی – اجتماعی دانش آموزان دختر مدارس مروج سلامت شهر مشهد

بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی و فرزندپروری بر توانمندسازی روانی – اجتماعی دانش آموزان دختر مدارس مروج سلامت شهر مشهد

سارا خدادادی1 زهرا بزرگی2

1) کارشماسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه ازاد اسلامی تربت جام،
2) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه الزهرا تهران،

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی و فرزندپروری بر توانمندسازی روانی – اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در مدارس مروج سلامت مشهد بود. جامعه اماری کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در مدارس مروج سلامت نواحی پنج گانه شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398 بود. که تعداد 250 دانش آموز دختر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل ( هر گروه 125 نفر ) قرار گرفتند. پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزارهای پژوهش بر پرسشنامه های SDQ و WHO مشتمل بود. بررسي ارتباط متغيرهاي كيفي با يكديگر با آزمون كاي اسكوئر و بررسي متغيرهاي كمي در قبل و بعد از مداخله با آزمون تي تست زوجي در صورت نرمال بودن داده هاي كمي و در صورت نرمال نبودن با آزمون من ويت ني انجام مي گيرد. نتایج نشادن داد که: آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان و مهارت های فرزندپروری به والدین آنها بر توانمند روانی – اجتماعی دانش آموزان تاثیر به سزایی دارد. تاثیر مهارت های زندگی و فرزندپروری بر تمامی جنبه های سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان معنادار بوده است.
کلمات کلیدی : مهارت های زندگی مهارت فرزند پروری توانمندسازی روانی-اجتماعی مدارس مروج سلامت