کاریرد روشهای تغییر رفتار در دانشآموزان توسط معلم
کاریرد روشهای تغییر رفتار در دانشآموزان توسط معلم
نیما بهادری1 زهرا فتوحی2
1) دانشجو کارشناسی رشته علوم تربیتی، دانشگاه شهید رجایی، شیراز.
2) دانشجو کارشناسی رشته علوم تربیتی، دانشگاه سلمان فارسی، شیراز.
محل انتشار :
دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
هدف از این پژوهش، بررسی مفهوم رفتار و نقش معلم در تغییر آن در دانشآموزان میباشد. امروزه با توجه به تغییرات ایجاد شده در عرصه زندگی، مبحث رفتار و حوزههای آن مورد توجه قرار گرفته است. انسان به عنوان شخصی که پای به عرصه وجود گذاشته، از ابتدای خلقت حوادث و رخدادهای مختلفی را به چشم دیده است که با اتخاذ یک رفتار درست توانسته از آنها عبور کند. پس یکی از راهبردهایی که در شرایط مختلف به یاری انسان آمده، انتخاب و گزینش رفتار صحیح میباشد. رفتار را میتوان پاسخی دانست که فرد به یک محرک بیرونی میدهد. هر قدر رفتارهایی که از فرد سر میزند، مطلوبتر و مورد پذیرش دیگران باشد، آن شخص از منزلت و احترامی نزد دیگران برخوردار میشود. کودکان از جمله افرادی هستند که رفتارهای مطلوب باید از همان سنین کودکی در آنان نهادینه شود که بخشی از مسیئولیت نیز به عهده معلمان میباشد. معلمان برای آنکه بتوانند دانشآموزان را به سمت رفتارهای مطلوب و حفظ آن رفتار و همچنین کاهش رفتار نامطلوب سوق دهند، باید از تدابیری استفاده کنند که در این پژوهش به مواردی از این تدابیر اشاره شده است. در این به مواردی همچون تقویت مثبت، تقویت منفی، شکلدهی، زنجیرهسازی، خاموشی و... پرداخته میشود و برای هر کدام یک نمونه در حیطه آموزش ذکر میشود. در نهایت میتوان گفت که معلمان در شکلگیری شخصیت و رفتار دانشآموزان نقش بسزایی داشته و باید رسالت خود را به بهترین نحو انجام دهند. در پایان پیشنهاداتی ارائه میشود که امید است با عمل به آنان، شاهد گرایش افراد به سمت رفتارهای مطلوب باشیم.
کلمات کلیدی :
رفتار
رفتار مطلوب و نامطلوب
تقویت رفتار
تغییر رفتار
دانشآموز.