مقایسه ویژگی¬های شخصیتی و سبک زندگی در والدین کودکان مبتلا به بیش¬فعالی/ نقص توجه و اختلال یادگیری ۶-۱۲ ساله در شهر یاسوج
مقایسه ویژگی¬های شخصیتی و سبک زندگی در والدین کودکان مبتلا به بیش¬فعالی/ نقص توجه و اختلال یادگیری ۶-۱۲ ساله در شهر یاسوج
اسدروز1 واحدی خو2
1) مسعود
2) جواد
محل انتشار :
دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه ویژگی های شخصیتی و سبک زندگی والدین کودکان 6-12 ساله مبتلا به بیش¬فعالی/ نقص توجه و اختلال یادگیری بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه والدین کودکان 6-12 ساله مبتلا به بیش¬فعالی/ نقص توجه و اختلال یادگیری شهر یاسوج بود، و نمونه مورد بررسی تعداد 191 نفر از این والدین این کودکان است که به روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب گردیدند. برای جمع¬آوری داده¬ها از نمونه مورد مطالعه، از دو پرسشنامه سنجش صفات پنج¬گانه شخصيتي (NEO) پرسشنامه سبک زندگی میلر و اسمیت استفاده شد. داده های بدست آمده با استفاده از t مستقل و با کمک برنامه آماری SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که ویژگی شخصیتی روان¬رنجورخویی، برون¬گرایی، گشودگی و با وجدان بودن در والدین دارای کودکان بیش¬فعال بیشتر از والدین دارای کودکان اختلال یادگیری می باشد (001/0p≤) و همچنین سبک زندگی والدین دارای کودکان بیش¬فعال بهتر از والدین دارای کودکان اختلال یادگیری می¬باشد (001/0P≤).
کلمات کلیدی :
ویژگی های شخصیتی
سبک زندگی
بیش فعالی
نقص توجه
اختلال یادگیری