ارائه مدل بازی ریاضی یاددادن برای یادگرفتن و مطالعه اثربخشی آن بر مهارت های کلامی و ریاضی دانش آموزان

ارائه مدل بازی ریاضی یاددادن برای یادگرفتن و مطالعه اثربخشی آن بر مهارت های کلامی و ریاضی دانش آموزان

امیرمحمد مومنی کوهستانی1 مرتضی گرزین نژاد2

1) دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان
2) استادیار گروه ریاضی دانشگاه فرهنگیان مازندران ، دکتری ریاضیات کاربردی گرایش کنترل -

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
بررسی پیشینه پژوهش نشان می دهد که یکی از عوامل تاثیرگذار در رشد مهارت های پایه ریاضی در دانش آموزان و کودکان استفاده از بازی های ریاضی است . هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر نوع خاصی از بازی های ریاضی به نام یاددادن برای یادگرفتن بر ارتقای سطح مهارت های کلامی و ریاضی دانش آموزان در شهر ساری در سال 2020 است . روش تحقیق نیمه آزمایشی (پیش آزمون – پس آزمون) بود.برای این منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به انتخاب نمونه آماری 30 نفر دانش آموز پسر پایه یازدهم پرداخته شد . جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری آن توسط 5 استاد (4 استادیار گروه ریاضی و 1 استادیار گروه تکنولوژی آموزشی) مورد تایید قرار گرفت و پایایی آزمون با استفاده از روش بازآزمایی 93% بدست آمد ، آزمون شامل 24 سوال ، برای چهار مفهوم قدرت کلامی و توضیح دادن ، یادگیری درسی دانش آموز(1-مفهوم شیب 2- مفهوم مشتق) ، خلاقیت ریاضی دانش آموز(برای هر مفهوم 6 سوال) بود که علاوه بر این مفاهیم مواردی از قبیل کنترل استرس دانش آموز و انگیزه و علاقه او مورد ارزیابی قرار گرفت. با استفاده از این آزمون ها یک پیش آزمون و پس آزمون پس از آموزش دانش آموزان به وسیله بازی یاددادن برای یادگرفتن به عمل آمد . در این پژوهش سوال اصلی پژوهشگر آن بود که آیا مدل بازی یاددان برای یادگرفتن ارائه شده در مقاله می تواند در یادگیری ریاضی و مهارت های کلامی دانش آموز تاثیرگذار باشد ؟ نتایج پژوهش پس از مقایسه به وسیله آزمون t وابسته از پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که ، تقاوت معناداری بین این توانایی ها و مفاهیم در پیش آزمون و پس آزمون وجود دارد و وضعیت دانش آموزانی که تحت این بازی آموزش دیده اند به مراتب بهتر شده است .
کلمات کلیدی : بازی ریاضی خلاقیت یادادن یادگرفتن یادگیری مشارکتی