سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و مامایی

سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و مامایی

آسیه نمازی1 سبحانه کوچک زاده طالمی2 سارا محجوبیان لنگرودی3

1) نویسنده مسئول-دانشجوی دکتری سلامت و رفاه اجتماعی، عضو هیأت علمی گروه مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، ایران
2) کارشناسی ارشد پرستاری، عضو هیأت علمی، گروه پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، ایران
3) دانشجوی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
مقدمه و هدف: آمارها حاکی از آن است که وقوع خیلی از بیماری¬ها و مرگ¬ها ارتباط نزدیک با سبک زندگی نامناسب دارند، سازمان جهانی بهداشت معتقد است که با تغییر و اصلاح سبک زندگی، میتوان با بسیاری از عوامل خطرسازی که جزء مهمترین عوامل مرگ و میرهستند، مقابله کرد لذا براي حفظ و ارتقاي سلامتي، بررسی وضعیت و بهبود سبك زندگي ضروری است. این مطالعه با هدف شناسایی وضعیت سبک زندگی مرتبط با سلامت و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه همبستگی مقطعی بود که در آن ۲5۰ دانشجویان پرستاری و مامایی مورد بررسی قرار گرفت. نمونه¬ها با روش تصادفی خوشه¬ای انتخاب شدند. ابزارهای جمع¬آوری اطلاعات شامل پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی و مقیاس سبک زندگی والکر بود. نسخه نهایی این ابزار دارای 52 گویه است. تجزیه تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار SPSS و با آزمونهای تی مستقل و همبستگی پیرسون انجام شد. نتایج: میانگین نمره سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در دانشجویان مورد بررسی 71/20±69/121 بدست آمد که بیشترین میانگین مربوط به مقیاس ارتباطات بین فردی (47/22) و کمترین آن مربوط به بعد فعالیت فیزیکی (82/17) بود. میانگین و انحراف استاندارد معدل افراد مورد بررسی 45/1± 06/16 گزارش شد. بین نمره کل سبک زندگی و معدل دانشجویان همبستگی آماری معنی¬دار مشاهده نشد(r=0.058, p=0/36). در بعد فعالیت فیزیکی میانگین نمره دانشجویان پرستاری کمی بالاتر ازدانشجویان مامایی بود اگرچه این تفاوت اماري بین دو رشته معنی¬دار نبود(P=0/63). نتیجه گیری: با توجه به اینکه نمره کل سبک زندگی در دانشجویان مورد بررسی چندان مطلوب نبود بررسی های بیشتر برای شناسایی موانع موجود و برنامه ریزی برای بهبود وضعیت سبک زندگی در دانشجویان ضروری به نظر می رسد.
کلمات کلیدی : سبک زندگی سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت وضعیت تحصیلی دانشجویان