مقایسه اضطراب و استرس در دانش آموزان پایه سوم دوره دوم مدارس خاص و عادی شهرستان خاش

مقایسه اضطراب و استرس در دانش آموزان پایه سوم دوره دوم مدارس خاص و عادی شهرستان خاش

افسانه پودینه1 دکتر محمودشیرازی2 دکتر علی عرب3

1) کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد زاهدان،ایران
2) دانشیار روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدان،ایران
3) استادیار روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدان،ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه اضطراب و استرس در دانش آموزان پایه سوم دوره دوم مدارس خاص و عادی شهرستان خاش بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع علّی- مقایسه ای بود. جامعه¬ی آماری پژوهش را کلّیه دانش آموزان پایه سوم دوره دوم شهرستان خاش به تعداد 845 دانش آموز تشکیل می داد که 276 نفر دانش آموز مدارس خاص و 569 نفر دانش آموز مدارس عادی بودند. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای بود، بدین ترتیب که ابتدا لیست مدارس خاص و عادی شهرستان خاش تهیه، که 4 مدرسه خاص و 6 مدرسه عادی بود، از بین آنها 3 مدرسه خاص و 4 مدرسه عادی بصورت قرعه کشی انتخاب و پرسشنامه های پژوهش در بین 264 دانش آموز مدارس خاص و عادی بصورت تصادفی ساده(قرعه کشی) توزیع گردید. همچنین به منظورتعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردید.ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اضطراب بک و پرسشنامه استرس ادراک شده بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss25 استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری حاکی از آن بود که میانگین اضطراب و استرس در دانش آموزان مدارس خاص بیشتر از دانش آموزان مدارس عادی است(01/0P ≤ ).
کلمات کلیدی : واژگان كليدي: اضطراب استرس دانش آموز مدارس خاص مدارس عادی