ارتباطات و توسعه

نفیسه کرمی1 nafiseh karami2

1) دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، ایران.
2) PhD student in Communication Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Iran.

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
توسعه مفهومی چند بعدی است، که ارتباطات و رسانه ها نقش به سزایی در توسعه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارد. ارتباطات با کوچک کردن حریم انسان‎ها و افزایش دامنه تعاملات، فضای مساعدی را برای مشارکت سیاسی، اجتماعی و افزایش روابط اقتصادی بین¬المللی فراهم کرده است. رسانه های نوین ارتباطی، عرصه‌ای برای قدرت نمایی گروه های مختلف و دولت ها است. تمامی جوامع برای بقا، پایداری و توسعه نظام خویش و اصلاح و کسب جایگاه در بین آحاد مردم و جهانیان نیازمند فعالیت و نمایش در این عرصه و بهره‌مندی از قدرت نرم هستند و کشوری در این رقابت پیروزمند است که از منابع و امکانات و فضای سایبر جهت تاثیرگذاری بر رویدادهای بین المللی به نفع خود استفاده کند. علم و دانش در سطح فردی یا اجتماعی یا ملی به دارنده ی آن قدرت نفوذ، اثرگذاری و منفعل سازی طرف مقابل را اعطا می‎کند و از سویی دیگر به تولید فرهنگ غالب منجر می شود. بررسی ها نشان می دهد؛ که ارتباطات و رسانه های ملی و فراملی نقش به سزایی در توسعه ملی و جهانی دارد و میزان توسعه جوامع متاثر از میزان استفاده و نحوه بهره‎گیری از سواد و دانش به روز رسانه ای دارد.
کلمات کلیدی : توسعه ارتباطات رسانه های نوین ارتباطی.