ارتباط بین چابکی سازمانی و خرده مقیاس های آن شامل (پاسخ گویی، شایستگی، انعطاف پذیری و سرعت) با رفتار اخلاقی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان خوزستان

ارتباط بین چابکی سازمانی و خرده مقیاس های آن شامل (پاسخ گویی، شایستگی، انعطاف پذیری و سرعت) با رفتار اخلاقی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان خوزستان

صدیقه قلی پور1 مادح دست مرد2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پیام نور اراک
2) عضو علمی دانشگاه دانشگاه پیام نور اراک

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
هدف کلی از انجام تحقیق حاضر، شناسایی ارتباط بین چابکی سازمانی و (خرده مقیاس های آن شامل پاسخ گویی، شایستگی، انعطاف پذیری و سرعت) با رفتار اخلاقی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان خوزستان می باشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان خوزستان بود که با استفاده از جدول مورگان تعداد 96 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه چابکی سازمانی (اسپایدزر، 2007) و پرسشنامه رفتار اخلاقی سازمانی(لوزیر، 2000) بود. روایی پرسشنامه ها به شکل صوری با نظر اساتید راهنما و مشاور تأیید شد. پایایی پرسشنامه ها نیز با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ براي پرسشنامه چابکی سازمانی مقدار 76/0 برای پرسشنامه رفتار اخلاقی مقدار 89/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون رتبه ای فریدمن نشان داد که بین چابکی سازمانی و ابعاد آن (پاسخگویی، شایستگی، انعطاف پذیری و سرعت) با رفتار اخلاقی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان خوزستان ارتباط معنی داری وجود داشت(0001/0 =p ). همچنین از بین ابعاد چابکی سازمانی، بعد شایستگی در اولویت قرار داشت.
کلمات کلیدی : چابکی سازمانی رفتار اخلاقی پاسخ گویی انعطاف پذیری شایستگی سرعت