سه گذاره روشن و پنج پیشنهاد به ویگوتسکیان چارچوبی برای آموزش و تحقیقات ناشنوایان

سه گذاره روشن و پنج پیشنهاد به ویگوتسکیان چارچوبی برای آموزش و تحقیقات ناشنوایان

معصومه دشت آبادی1 امیر حسین مظفری2

1) دانشجو دکتری مشاوره ،دانشگاه آزاد واحد یزد ایران )
2) دانشجو کارشناسی هوشبری، دانشگاه آزاد واحد یزد ،ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
مشارکت گوتسکی در تحقیقات اجتماعی با ساخت نظریه های بنیادی آموزش ، یادگیری ، زبان و تعاملات آموزشی آنها ، پارادایم ها را تغییر داد. این مقاله یک مجموعه تحقیقاتی تقریباً فراموش شده و قدمت یک قرن ، مبانی نقص شناسی را ارائه می دهد. با استفاده از نقص شناسی ، دو استدلال دیالکتیکی توسعه یافته است که پیکره ویگوتسکی را ترکیب می کند ، سپس آن را در برابر نظریه ها و شواهد معاصر قرار می دهد. اولین اصل سه اصل چارچوب ویگوتسکی را برای آموزش ناشنوایی توصیف می کند: تمایز مثبت ، سازگاری خلاقانه و توسعه پویا. مورد دوم پنج گزاره در مورد توسعه ناشنوا دارد: گزاره زیست اجتماعی ، گزاره تحدید حسی و آگاهی ، گزاره ابزارهای اقتباس شده ، گزاره چند حالته و گزاره تعارض. با استفاده از خوش بینی ویگوتسکی در پاسخ به چالش های جذب کننده و دشوار تحقیقات آزمایشی ، روش شناختی و نظری در مورد ناشنوایی ، از جمله روانشناسی معلولیت و روش های خاص آموزش ، هر دو استدلال دعوت به عمل آینده نگرانه برای محققان و مربیان شاغل در امروز آموزش ناشنوا
کلمات کلیدی : آموزش ناشنوا معرفت شناسی و هستی شناسی ناشنوا روش تحقیق ناشنوا تعلیم و تربیت ناشنوا نظریه ویگوتسکی