بررسی عوامل موثر بر پذیرش تکنولوژی با رویکرد وابستگی عاطفی (مورد مطالعه: کاربران پیام رسان های ایرانی)

بررسی عوامل موثر بر پذیرش تکنولوژی با رویکرد وابستگی عاطفی (مورد مطالعه: کاربران پیام رسان های ایرانی)

مجید ادهمی1 زهرا علیپور2

1) فارغالتحصیل کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2) دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل موثر بر پذیرش تکنولوژی با رویکرد وابستگی عاطفی (مورد مطالعه: کاربران پیام رسان های ایرانی) می باشد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه مورد بررسی در این تحقیق کلیه استفاده کنندگان شبکه پیام رسان های ایرانی در شهر تهران می‌باشد. روش نمونه‌گیری بصورت تصادفی مرسوم می‌باشد. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری به منظور برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران از جامعه نا محدود استفاده می شود. با در نظر گرفتن سطح اطمینان 95 درصد و با پذیرش خطای 5 درصد و درنظر گرفتن انحراف معیار 0.5، تعداد حجم مورد نیاز برابر 384 نفر می باشد. داده های گردآوری شده از طریق نرم افزار spss و Smart-PLS مورد تحلیل قرار گرفتند و با کمک مدلسازی معادلات ساختاری فرضیه های تحقیق بررسی شدند. نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد؛ سهولت ادراک شده بر نگرش کاربران و سودمندی ادراک شده تاثیر مثبت دارد. سودمندی ادراک شده بر نگرش کاربران و بر قصد پذیرش تکنولوژی از سمت کاربران تاثیر مثبت دارد. نگرش کاربران بر قصد پذیرش تکنولوژی از سمت کاربران تاثیر مثبت دارد. وابستگی عاطفی بر نگرش کاربران تاثیر مثبت دارد.
کلمات کلیدی : ذیرش تکنولوژی رویکرد وابستگی عاطفی سهولت ادراک شده نگرش کاربران