جایگاه تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش و حرفه معلمی

جایگاه تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش و حرفه معلمی

حمید فرید1 زهرا خاقانی ترنیک2 الهام نوائی3

1) کارشناس علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، مشهد
2) کارشناس علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، مشهد
3) دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه حکمت رضوی مشهد

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر فرض و آزمون تاثیر تحقیق و پژوهش توسط معلمان در بهبود روند آموزشی و پرورشی دانش آموزان و به طور کلی بررسی جایگاه تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش می باشد. با بررسی تحقیقات پیشین در این پژوهش یک الگوی تحقیقاتی ارائه گردید که دارای چهار متغیر بود: متغیرهای تعیین کننده، متغیرهای زمینه ای، متغیرهای فرآیندی، متغیرهای تولیدی. روش این پژوهش از نوع پیمایشی و مقطعی می باشد. جامعه هدف شامل معلمان مقطع ابتدایی ناحیه آموزشی رضویه شهرستان مشهد بود که با روش پیمایشی وبا استفاده از جدول نمونه گیری مورگان تعداد 63 معلم انتخاب شده و نتایج مصاحبه با آن ها پس از ثبت و کدگذاری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتايج به دست آمده نشان داد پژوهش و دستیابی به اطلاعات به روز رسانی شده، مانع از رکود معلم شده و باعث پویایی او می گردد .باعث می شود که معلم از نظریه های جدید یادگیری بهره بگیرد و آنها را عملا در کلاس به کار ببرد و پویایی کلاس را رقم بزند. از طرفی اهمیت استفاده از روشهای نوین وفعال تدریس در آموزش بر کسی پوشیده نیست و واضح و مبرهن است که با به کارگیری این روش ها مشکل آموزشی کشور ما که همان توسعه ی مهارتهای تفکر ویادگیری در دانش آموزان است مرتفع گردد و آگاهی از این روش ها در سایه تحقیق و پژوهش توسط معلم و یا استفاده وی از نتایج پژوهش سایرین محقق خواهد شد. از معلمی که به تحقیق می پردازد می توان انتظار داشت که از نقاط ضعف خود آگاهی داشته باشد و آنها را در حین تدریس خود بر طرف نماید. او می تواند به شناسایی موانع یادگیری پرداخته و آنها را بر طرف نماید.
کلمات کلیدی : تحقیق پژوهش آموزش و پرورش معلم