بررسی رابطه صلاحیتهای حرفه ای معلمان ابتلا به کووید-19 با بهداشت روان آنها (مورد مطالعه معلمان ابتدایی شهر شیراز)

بررسی رابطه صلاحیتهای حرفه ای معلمان ابتلا به کووید-19 با بهداشت روان آنها (مورد مطالعه معلمان ابتدایی شهر شیراز)

دنیا گندم کار1 محمد فیاض پور2 کرامت مسعودی3 ابراهیم نجفی نژاد4

1) دکتری برنامه ریزی درسی ،آموزش و پرورش فارس،ایران
2) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی،آموزش و پرورش فارس،ایران
3) کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی ،آموزش و پرورش فارس،ایران
4) کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی،آموزش و پرورش فارس،ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه صلاحیتهای حرفه ای با بهداشت روان مبتلایان به کرونا در بین معلمان دوره¬ی ابتدایی انجام گرفته است. در این نوشتار با توجه به مفهوم کلی صلاحیتهای حرفه ای ، بهداشت روانی معلمان دوره¬ی ابتدایی را مد نظر قرار داده و آن را به عنوان مهم¬ترین ویژگی¬های رفتاری و شخصیتی معلمان، مورد مطالعه قرار داده است. تردیدی نیست که هر گونه تحول اساسی در فرهنگ و جامعه ابتدا باید از معلمان و تعلیم و تربیت (به¬ویژه از دوره ابتدایی) آغاز گردد. بدون دسترسی به معلمان شایسته و با صلاحیت، نمی توان به توفیق در امر تعلیم و تربیت امیدوار بود. یکی از شرایط اساسی برای رسیدن به اهداف عالی آموزش و پرورش و به تبع آن نتایج مطلوب تعلیم و تربیت، دارا بودن معلمانی با صلاحیت است زیرا جامعه زمانی پیشرفت می¬کند که معلمان آن، توانمند، باصلاحیت و دارای ویژگی¬های لازم برای ایفای این نقش خطیر، باشند. ، روش اجراي پژوهش حاضر توصيفي و طرح پژوهشي همبستگي می باشد.جامعه آماری تحقیق حاضر معلمان ابتدایی شهر شیراز می باشد. یافته های تحقیق نشان داد که صلاحیت های حرفه ای معلمان ابتلا به کرونا با بهداشت روان آنها رابطه ی معنا داری دارد.
کلمات کلیدی : صلاحیت های حرفه ای معلم آموزش ابتدایی کووید 19