اثربخشی آموزش های مبتنی بر واقعیت درمانی بر میزان هراس اجتماعی دانش آموزان

اثربخشی آموزش های مبتنی بر واقعیت درمانی بر میزان هراس اجتماعی دانش آموزان

آرش خلفیان1 حسین درخشنده2

1) کارشناسی ارشد روانشناسی، آموزگار ابتدایی، اصفهان، ایران-
2) کارشناسی ارشد روانشناسی، آموزگار ابتدایی، اصفهان، ایران-

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش های مبتنی بر واقعیت درمانی بر میزان هراس اجتماعی دانش آموزان انجام گرفت. این پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با پیگیری و گروه کنترل انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش آموزان ابتدایی شاهین شهر محصل در سال تحصیلی 99-98 بوده ‌اند. برای تعیین نمونه ابتدا از بین مدارس شاهین ‌شهر، یک مدرسه از دوره دوم ابتدایی به صورت دردسترس انتخاب شده و پس از هماهنگی با مسئولین این مدارس، از دانش آموزان آزمون پرسشنامه هراس اجتماعی مشاوری (1381) گرفته شد و از بین دانش آموزان تعداد 20 نفر با بیشترین نمره هراس اجتماعی انتخاب شدند. سپس دانش آموزان به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 30 دقیقه‌ای و به صورت گروهی و در قالب برنامه ویژه مدارس (بوم) از دیماه 1398، تحت مداخله با پروتکل آموزشی آموزش های مبتنی بر واقعیت درمانی محقق ساخته متناسب با دانش آموزان قرار گرفتند. در پایان، هر دو گروه در مرحله پس آزمون ارزیابی شدند. به فاصله یک ماه از پس آزمون، آزمون پیگیری انجام شد و داده‌ها با استفاده از روش آزمون های مکرر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش های مبتنی بر واقعیت درمانی بر هراس اجتماعی دانش آموزان تاثیرگذار بوده است. همچنین با توجه به نمره های هراس اجتماعی دانش آموزان در آزمون پیگیری، می توان نتیجه گرفت که این روش باعث ایجاد تغییرات در هراس اجتماعی دانش آموزان می شود اما برای پایدار بودن این تغییرها و آموزش ها نیاز به برنامه ریزی دقیق آموزشی، آموزش های مداوم والدین، معلمان و دانش آموزان است.
کلمات کلیدی : دانش آموز واقعیت درمانی هراس اجتماعی آموزش های واقعیت درمان اضطراب اجتماعی.