اثربخشی آموزش های مبتنی بر واقعیت درمانی بر میزان هراس اجتماعی دانش آموزان

آرش خلفیان1 حسین درخشنده2

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش های مبتنی بر واقعیت درمانی بر میزان هراس اجتماعی دانش آموزان انجام گرفت. این پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با پیگیری و گروه کنترل انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش آموزان ابتدایی شاهین شهر محصل در سال تحصیلی 99-98 بوده ‌اند. برای تعیین نمونه ابتدا از بین مدارس شاهین ‌شهر، یک مدرسه از دوره دوم ابتدایی به صورت دردسترس انتخاب شده و پس از هماهنگی با مسئولین این مدارس، از دانش آموزان آزمون پرسشنامه هراس اجتماعی مشاوری (1381) گرفته شد و از بین دانش آموزان تعداد 20 نفر با بیشترین نمره هراس اجتماعی انتخاب شدند. سپس دانش آموزان به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 30 دقیقه‌ای و به صورت گروهی و در قالب برنامه ویژه مدارس (بوم) از دیماه 1398، تحت مداخله با پروتکل آموزشی آموزش های مبتنی بر واقعیت درمانی محقق ساخته متناسب با دانش آموزان قرار گرفتند. در پایان، هر دو گروه در مرحله پس آزمون ارزیابی شدند. به فاصله یک ماه از پس آزمون، آزمون پیگیری انجام شد و داده‌ها با استفاده از روش آزمون های مکرر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش های مبتنی بر واقعیت درمانی بر هراس اجتماعی دانش آموزان تاثیرگذار بوده است. همچنین با توجه به نمره های هراس اجتماعی دانش آموزان در آزمون پیگیری، می توان نتیجه گرفت که این روش باعث ایجاد تغییرات در هراس اجتماعی دانش آموزان می شود اما برای پایدار بودن این تغییرها و آموزش ها نیاز به برنامه ریزی دقیق آموزشی، آموزش های مداوم والدین، معلمان و دانش آموزان است.
کلمات کلیدی : دانش آموز، واقعیت درمانی، هراس اجتماعی، آموزش های واقعیت درمان، اضطراب اجتماعی.


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : گروه روانشناسی
محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو
آدرس وب سایت کنفرانس : pcesconf.com
ارسال کننده : آرش خلفیان
کد IOI مقاله : XDAD-FZFEZ
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XDAD-FZFEZ

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. کیفیت بخشی و بهبود آموزش مطلوب در تشخیص و کاربرد -ِ ربط و ( ی ) میانجی
  2. بررسی نقش دوره‌های مثبت اندیشی بر میزان تاب‌آوری و فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی شهر گرگان
  3. نگاهی به اموزش از راه دور
  4. اثربخشی برنامه های صدا و سیما در کاهش آسیب های فضای مجازی
  5. نقش کمال گرایی در پیش بینی خودکارآمدی ریاضی دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان سیب و سوران
  6. بررسی تاثیر اشتغال زنان در جدایی زوجین و فروپاشی بنیان خانواده
  7. اضطراب امتحان در دانش‌آموزان و روش‌های کنترل آن
  8. بررسی تفکر وحدت وجودی در دیوان شمس مولانا
  9. اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر کاهش طرحواره های طرد / رهاشدگی و نقص / شرم در افراد دارای اختلال هویت جنسی
  10. : بررسی رابطه سخت رویی، گرایش به اعتیاد در بین دانش آموزان مقطع متوسطه در شهر فیروزآباد سال 98
  11. تحلیل محتوا سطح خوانایی کتاب فارسی ششم ابتدایی بر اساس شاخص سطح خوانایی گانینگ فوگ و فلش
  12. مقایسه تاب آوری و بهزیستی روانشناختی درزوجین متقاضی طلاق و عادی شهرستان رباط کریم
  13. معلمی و شیوه های آموزش در قرآن کریم
  14. ایران و ایرانیان در قرآن کریم
  15. رشد اجتماعی؛ تاب آوری روانی شهروندان و رسالت های آموزش و پرورش