مقایسه بهزیستی روان¬شناختی در دانش آموزان ناشنوا و شنوا

مقایسه بهزیستی روان¬شناختی در دانش آموزان ناشنوا و شنوا

میترا ایمان پرور1 دکتر سهیلا ایمان پرور2

1) 1 . دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. 09350868174
2) 2. دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی، اداره کل بهزیستی استان اردبیل، ایران. 09141970256

محل انتشار : اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر مقایسه بهزیستی روانی در دانش آموزان ناشنوا و شنوا بود. پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه¬ای است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان ناشنوا و شنوا بودند که در سال تحصیلی 98-1397 در مدارس آموزش و پرورش استثنایی و عادی شهرستان اردبیل مشغول به تحصیل بودند. بدین منظور 20 دانش آموزان ناشنوا به روش نمونه¬گیری تصادفی و 20 دانش آموز شنوا به روش نمونه¬گیری تصادفی چند مرحله¬ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده¬ها از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد. برای تجزیه تحلیل داده¬ها نیز از روش آماری آنوا استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس تک متغیره مقایسه میانگین نمرات بهزیستی روان شناختی در دو گروه دانش آموزان ناشنوا و شنوا نشان داد که تفاوت معناداری در متغیر بهزیستی روان شناختی در سطح آلفای (05/0> P) وجود دارد. یعنی دانش آموزان ناشنوا از بهزیستی روانشناختی پایینی برخوردار هستند. بنابراین ضروری است در کنار آموزش های ویژه دانش آموزان ناشنوا به سلامت روانشناختی آنها نیز توجه شود.
کلمات کلیدی : کلیدواژه¬ها: بهزیستی روانشناختی دانش آموزان ناشنوا کودکان استثنایی.