بی تفاوتی اخلاقی در دانش آموزان ( معانی و سازوکارها)
بی تفاوتی اخلاقی در دانش آموزان ( معانی و سازوکارها)
مهدی شیرزاده1 فرزانه میکائیلی منیع2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه ارومیه
2) دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه ارومیه
محل انتشار :
اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma.ir)
چکیده :
بیتفاوتی اخلاقی مجموعهای از سازوکارهای توجیهی را نشان میدهد که به دانشآموزان اجازه میدهد تا از ماهیت غیراخلاقی رفتارهای بیصداقتی تحصیلی خودداری کنند و آن را به گزینهای مناسب تبدیل کنند، در واقع بیتفاوتی اخلاقی به افراد اجازه میدهد تا رفتار نادرست خود را منطقی جلوه دهند. به عبارت دیگر بی¬تفاوتی اخلاقی به مجموعه ای از سازوکارهای شناختی گفته می¬شود که معیارهای اخلاقی درونی فرد را از عمل فرد جدا می¬کند و انجام رفتارهای غیراخلاقی را بدون احساس پریشانی تسهیل می¬کند. در ابتدای این مقاله به معانی بی¬تفاوتی اخلاقی پرداخته شد و در ادامه به سازوکارهای بی¬تفاوتی اخلاقی که شامل 8 سازوکار اجتماعی- شناختی می¬باشد اشاره شد. می¬توان نتیجه گرفت که بی¬تفاوتی اخلاقی نقشی اساسی در موفقیت دانش¬آموزان در محیط تحصیلی به شمار می¬آید.
کلمات کلیدی :
بی¬تفاوتی اخلاقی
دانش¬آموزان
معانی و سازوکارها