بی تفاوتی اخلاقی در دانش آموزان ( معانی و سازوکارها)

مهدی شیرزاده1 فرزانه میکائیلی منیع2

چکیده :
بی‌تفاوتی اخلاقی مجموعه‌ای از سازوکارهای توجیهی را نشان می‌دهد که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا از ماهیت غیراخلاقی رفتارهای بی‌صداقتی تحصیلی خودداری کنند و آن را به گزینه‌ای مناسب تبدیل کنند، در واقع بی‌تفاوتی اخلاقی به افراد اجازه می‌دهد تا رفتار نادرست خود را منطقی جلوه دهند. به عبارت دیگر بی¬تفاوتی اخلاقی به مجموعه ای از سازوکارهای شناختی گفته می¬شود که معیارهای اخلاقی درونی فرد را از عمل فرد جدا می¬کند و انجام رفتارهای غیراخلاقی را بدون احساس پریشانی تسهیل می¬کند. در ابتدای این مقاله به معانی بی¬تفاوتی اخلاقی پرداخته شد و در ادامه به سازوکارهای بی¬تفاوتی اخلاقی که شامل 8 سازوکار اجتماعی- شناختی می¬باشد اشاره شد. می¬توان نتیجه گرفت که بی¬تفاوتی اخلاقی نقشی اساسی در موفقیت دانش¬آموزان در محیط تحصیلی به شمار می¬آید.
کلمات کلیدی : بی¬تفاوتی اخلاقی، دانش¬آموزان، معانی و سازوکارها


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روان‌شناسی بالینی کودکان و نوجوانان
محل انتشار : اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
آدرس وب سایت کنفرانس : cpcauma.ir
ارسال کننده : مهدی شیرزاده
کد IOI مقاله : XDDC-FDCAA
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XDDC-FDCAA

مقالات مشابه
  1. مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)
  2. Designing and development practical model for climate change education
  3. تاثیر هوشمند سازی مدارس بر افزایش کیفیت تدریس معلمان و نگرش دانش آموزان به یادگیری
  4. اثربخشی آموزش رویکردشناختی رفتاری بر میزان خودکارامدی و منبع کنترل در دانش آموزان دختر
  5. تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93
  6. اثر¬بخشی¬آموزش¬شناختی-رفتاری¬بر¬خودتنظیمی¬تحصیلی¬دانش¬آموزان¬دختر¬مقطع-متوسطه
  7. اثر¬بخشی¬آموزش¬شناختی-رفتاری¬بر¬اهمال¬کاری¬تحصیلی¬دانش¬آموزان¬دختر¬مقطع¬متوسطه
  8. (ارزیابی برنامه های آموزشی مسئولیت پذیری دانش آموزان
  9. بررسی ارتباط سلامت معنوی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز
  10. ارزیابی دیدگاه هاونگرش های دانش آموزان دختر شرکت کننده در مسابقات ورزشی درمورداولویت ارزش هادرشهر خمینی‌شهر
  11. نقش آموزش كنترل خشم در مقاوم سازي دانش آموزان در برابر اعتياد و سوء مصرف مواد
  12. مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه و میزان استفاده از شبکه های مجازی در بین دختران دبیرستانی خانواده‌های مشکل دار و عادی شهرستان گرگان.
  13. بررسی رابطه هوش هیجانی، سبک زندگی و سازگاری اجتماعی در دانشجویان
  14. بررسی نقش پایگاه اجتماعی - اقتصادی مؤثر بر نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش-آموزان (مطالعه¬ی موردی دانش¬آموزان دبیرستان¬های تیزهوشان کاشان)
  15. نقش و جایگاه آموزش و پرورش در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان
سایر مقالات محل انتشار
  1. مطالعه نگرش والدین و معلمان از حق بازی کردن کودکان
  2. اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی رفتاری بر نشانگان علائم بیش فعالی در کودکان دوره پیش دبستانی
  3. بررسی رابطه سبک‌های شوخ طبعی با بهزیستی روان‌شناختی در بین دانش‌آموزان دبیرستان مشگین شهر
  4. بررسي رابطة بين سلامت روانی با خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی و اجتماعی دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه
  5. توانمندسازی جوانان دارای اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا در اشتغال
  6. مروری بر اختلالات یادگیری، علل و ویژگی ها آن
  7. پیش بینی بهزیستی تحصیلی بر اساس راهبردهای خود تنظیمی در دانش آموزان
  8. اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتنظیمی تحصیلی و ابراز وجود دانش آموزان دختر
  9. مقایسه تاب‌آوری، مسئولیت‌پذیری و شادکامی بین مادران با کودک اوتیسیک و بدون کودک اوتیستیک شهر تبریز
  10. رابطه عواطف مثبت و منفی با راهبردهای سازگاری در مادران دارای کودک ناتوان ذهنی
  11. ویژگی های اختلال اضطراب جدایی و بررسی راهکار های درمانی آن
  12. بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی
  13. بررسی اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر مدیریت استرس در دانش‌آموزان
  14. بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کمرویی در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی
  15. مقایسه بهزیستی روان¬شناختی در دانش آموزان ناشنوا و شنوا