مروری بر اختلالات یادگیری، علل و ویژگی ها آن

فردین فروغی سوها1 مریم عباسی2

چکیده :
چکیده تقریبا هرکسی ناتوانی های یادگیری را به معنی غیر رسمی آن می شناسد، بنابراین لازم است معلمان، مدیران مدارس، والدین، آسیب شناسان گفتار، روان شناسان، پزشکان و غیره اصطلاح ناتوانی های یادگیری را به شیوه ای رسمی تر بشناسند. ناتوانی یادگیری به عقب ماندگی، اختلال یا رشد با تاخیر در یک یا چند مورد از فرآیند های گفتار، زبان، خواندن، نوشتن، حساب، یا دیگر موضوعات درسی اشاره دارد که حاصل معلولیت روانشناختی است که احتمالا به علت بدکارکردی مغزی و یا اختلال های رفتاری یا هیجانی به وجود می آیند. ناتوانی یادگیری نتیجه عقب ماندگی ذهنی، محرومیت حسی، یا عوامل آموزشی و فرهنگی نیست. اختلالات یادگیری متغیر های مختلف مانند فرآیند اجتماعی شدن و تعاملات فراگیران را تحت تاثیر قرار می دهد. در این پژوهش محقق قصد دارد ضمن مرور تعاریف اختلالات یادگیری به بررسی ویژگی ها، علل و رهنمود های درمانی آن بپردازد. و این امکان را برای مدیران و معلمان فراهم می سازد که متناسب با نیاز خود تعاریف را به کار بسته و از رهنمود های ارائه شده بهره مند گردند. داده های پژوهش از نوع کیفی بوده و از حیث مقطع زمانی، تک مقطی است. شیوه گردآوری و تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، مراجعه به اسناد و پژوهش هایی است که قبلا انجام شده است. در نهایت پیشنهادی برای پژوهش های آتی ارائه گردیده است. واژگان کلیدی: اختلالات یادگیری، بدکارکردی مغزی، محرومیت حسی، عوامل آموزشی
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: اختلالات یادگیری، بدکارکردی مغزی، محرومیت حسی، عوامل آموزشی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : آسیب شناسی روانی کودکان و نوجوانان
محل انتشار : اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
آدرس وب سایت کنفرانس : cpcauma.ir
ارسال کننده : فردین فروغى
کد IOI مقاله : XDDC-FACBZ
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XDDC-FACBZ

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. مطالعه نگرش والدین و معلمان از حق بازی کردن کودکان
  2. اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی رفتاری بر نشانگان علائم بیش فعالی در کودکان دوره پیش دبستانی
  3. بررسی رابطه سبک‌های شوخ طبعی با بهزیستی روان‌شناختی در بین دانش‌آموزان دبیرستان مشگین شهر
  4. بررسي رابطة بين سلامت روانی با خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی و اجتماعی دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه
  5. توانمندسازی جوانان دارای اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا در اشتغال
  6. مروری بر اختلالات یادگیری، علل و ویژگی ها آن
  7. پیش بینی بهزیستی تحصیلی بر اساس راهبردهای خود تنظیمی در دانش آموزان
  8. اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتنظیمی تحصیلی و ابراز وجود دانش آموزان دختر
  9. مقایسه تاب‌آوری، مسئولیت‌پذیری و شادکامی بین مادران با کودک اوتیسیک و بدون کودک اوتیستیک شهر تبریز
  10. رابطه عواطف مثبت و منفی با راهبردهای سازگاری در مادران دارای کودک ناتوان ذهنی
  11. ویژگی های اختلال اضطراب جدایی و بررسی راهکار های درمانی آن
  12. بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی
  13. بررسی اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر مدیریت استرس در دانش‌آموزان
  14. بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کمرویی در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی
  15. مقایسه بهزیستی روان¬شناختی در دانش آموزان ناشنوا و شنوا