بررسي رابطة بين سلامت روانی با خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی و اجتماعی دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه

امیر قرضی آقبلاغ1 مرتضی عزیزی2

چکیده :
هدف از اين تحقيق، تعيين رابطة بين سلامت روانی با خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی و اجتماعی و نيز پيش‌بيني سلامت روانی از روي خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی و اجتماعی بود. روش تحقیق این پژوهش از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش انجام توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان هشترود که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل هستند و تعداد آنها براساس گزارش آموزش و پرورش 734 نفر می‌باشند، براساس جدول نمونه‌گیری مورگان و کرجسی تعداد نمونه‌های این تحقیق 254 نفر می‌باشد. که به صورت تصادفی و به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای که از بین دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه نمونه‌گیری شدند. ابزارهاي پژوهش حاضر عبارت بودند از: پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس(2001) (SEQ-C) و پرسشنامه سلامت روانی گلدبرگ(1972) (28-GHQ). برای آزمون فرضیه‌ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون داده‌ها استفاده شد. نتايج تجزيه و تحليل داده‌ها نشان داد با افزایش سلامت روانی و نیز مولفه¬های آن، خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی و اجتماعی نیز افزایش می یابد. همچنين، يافته‌ها حاكي از آن است كه خودکارآمدی تحصیلی بر افزایش سلامت روانی اثر بارزی و مهمی را نسبت به سایر مولفه ها داشته است.
کلمات کلیدی : سلامت روانی، خودکارآمدی تحصیلی؛ هیجانی و اجتماعی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : آسیب شناسی روانی کودکان و نوجوانان
محل انتشار : اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
آدرس وب سایت کنفرانس : cpcauma.ir
ارسال کننده : امیر قرضی آقبلاغ
کد IOI مقاله : XDDC-FAZCF
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XDDC-FAZCF

مقالات مشابه
  1. بررسی تأثیر مجموعه های تفریحی فرهنگی بر ارتقا سلامت روانی جوانان
  2. بررسی عوامل افزایش حس تعلق به مکان در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست
  3. بلند مرتبه سازي در قرن بيست و يكم با توجه به رويكردهاي سلامت و اثر پذيري بر روان و زندگي مردم
  4. بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و امکانات آموزشی و امکانات نوین آموزشی در پیشرفت تحصیلی مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان شوش دانیال
  5. سلامت روانی و ورزش در طول عمر
  6. رابطه هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفاشهر
  7. بررسی رابطه هوش معنوی مدیران و سلامت روانی کارکنان و رتبه بندی متغیرها با استفاده از تکنیک AHP فازی
  8. بررسی رابطه بین کیفیت خواب و سبک زندگی با سالمت روان زنان یائسه
  9. بازتاب اعتقادات مذهبی و عملکرد های دینی در افزایش سلامت روان
  10. اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر درد مزمن و اضطراب در سالمندان
  11. مقایسه تاثیر درمان های مدیریت استرس و فیزیوتراپی تنفسی با فیزیوتراپی تنفسی بر بهبود شاخص های سلامت روان جانبازان شیمیایی
  12. A comparative study on psychological and physical health among elderly people who aged 60-64 and 65-69 years
  13. مقایسه و بررسی میزان سلامت روان با گرایش به رنگ‌های تیره و روشن در بین دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور تفت در سال1394 – 1393
  14. خانواده پایدار
  15. تعیین وضعیت سلامت روانی کارکنان مراکز بهداشتی درمانی استان مازندران
سایر مقالات محل انتشار
  1. مطالعه نگرش والدین و معلمان از حق بازی کردن کودکان
  2. اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی رفتاری بر نشانگان علائم بیش فعالی در کودکان دوره پیش دبستانی
  3. بررسی رابطه سبک‌های شوخ طبعی با بهزیستی روان‌شناختی در بین دانش‌آموزان دبیرستان مشگین شهر
  4. بررسي رابطة بين سلامت روانی با خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی و اجتماعی دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه
  5. توانمندسازی جوانان دارای اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا در اشتغال
  6. مروری بر اختلالات یادگیری، علل و ویژگی ها آن
  7. پیش بینی بهزیستی تحصیلی بر اساس راهبردهای خود تنظیمی در دانش آموزان
  8. اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتنظیمی تحصیلی و ابراز وجود دانش آموزان دختر
  9. مقایسه تاب‌آوری، مسئولیت‌پذیری و شادکامی بین مادران با کودک اوتیسیک و بدون کودک اوتیستیک شهر تبریز
  10. رابطه عواطف مثبت و منفی با راهبردهای سازگاری در مادران دارای کودک ناتوان ذهنی
  11. ویژگی های اختلال اضطراب جدایی و بررسی راهکار های درمانی آن
  12. بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی
  13. بررسی اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر مدیریت استرس در دانش‌آموزان
  14. بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کمرویی در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی
  15. مقایسه بهزیستی روان¬شناختی در دانش آموزان ناشنوا و شنوا