رابطه عواطف مثبت و منفی با راهبردهای سازگاری در مادران دارای کودک ناتوان ذهنی

دکتر نیلوفر میکاییلی1 شادی فیضی زاد حسنلو2 عبدالحق باشقره3 دکتر سجاد بشرپور4

چکیده :
هدف از این پژوهش تعیین رابطه بین عواطف مثبت ومنفی با راهبردهای سازگاری در مادران دارای کودک کم توان ذهنی می باشد. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی است. از بین کلیه مادران دارای کودک کم توان ذهنی مراجعه کننده به مراکز بهزیستی شهر گنبد کاوس در سال 1396 تعداد 100 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. این پژوهش نشان داد که مقابله مساله مدار با عواطف مثبت (40/0=r و 01/0 (p< ارتباط مثبت و معنادار و با عواطف منفی (36/0-=r و 05/0< p) ارتباط منفی و معنادار دارد. همچنین، مقابله هیجان مدار با عواطف مثبت (29/0-=r و 01/0 (p< ارتباط منفی و معنادار و با عواطف منفی (25/0=r و 05/0 (p< ارتباط مثبت و معنادار دارد. بنابراین تلویحا نتیجه گرفته می شود که عواطف مثبت در راهبردهای مقابله مساله مدار مادران دارای کودک ناتوان ذهنی نقش دارند و می توانند آنها را تقویت کنند. از سوی دیگر عواطف منفی در کاربرد بیشتر راهبردهای مقابله هیجان مدار مادران دارای کودک ناتوان ذهنی نقش ایفا می نمایند.
کلمات کلیدی : عواطف مثبت و منفی، راهبردهای سازگاری، کم توان ذهنی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : آسیب شناسی روانی کودکان و نوجوانان
محل انتشار : اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
آدرس وب سایت کنفرانس : cpcauma.ir
ارسال کننده : شادی فیضی زادحسنلو
کد IOI مقاله : XDDC-FAGAC
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XDDC-FAGAC

مقالات مشابه
  1. بررسي مقايسه اي شادكامي مادران دانش آموزان كم توان ذهني و عادي مقطع ابتدايي شهر آمل (سال تحصيلي 95-1394)
  2. بررسي مقايسه اي تنهايي عاطفي – اجتماعي مادران دانش آموزان كم توان ذهني و عادي مقطع ابتدايي شهر آمل (سال تحصيلي 95-1394)
  3. مدیریت اضطراب و کیفیت زندگی در مادران کودکان با نیازهای ویژه از طریق درمان مثبت
  4. بررسی میزان تأثیر تصویرسازی کتاب های دبستان کودکانِ کم توانِ ذهنیِ آموزش پذیر در یادگیری
  5. طراحی مجموعه کودکان کم توان ذهنی با رویکرد روانشناسی محیطی
  6. تاثیر معماری بر بهبود اوضاع روانی کودکان معلول ذهنی و الگوهای طراحی برای این کودکان (نمونه های موردی، مراکز نگهداری کودکان عقب مانده ذهنی نرگس و بهار تهران)
  7. بررسی تاثیر مشخصه های محیطی فروشگاه، بر عواطف مثبت و منفی و قصد خرید آنی مشتریان
  8. بررسی رابطه مهارت قدرت تفکر استراتژیک و هوش سازمانی بین مدیران دبیرستان های دخترانه شهرستان نیشابور
  9. اثربخشی درمان چندوجهی لازاروس بر امید ¬به¬ زندگی مادران دارای دانش¬آموز عقب-مانده¬ذهنی
  10. اثربخشی آموزش مهارت‌های فراشناختی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر
  11. پیش بینی سلامت عمومی از طریق باورهای مذهبی در مادران کودکان کم توان ذهنی و مادران کودکان عادی شهر یزد
  12. تاثیر بکارگیری وسیله آموزشی سینا در آموزش (خواندن و نوشتن) کودکان عقب مانده ذهنی 8 تا 11 سال
  13. اثربخشی درمان چندوجهی لازاروس بر اضطراب مادران دارای دانش آموز کم توان ذهنی درمدارس استثنایی ابتدایی شهر آمل
  14. بررسی اثربخشی نمایش عروسکی بر افزایش مهارت های اجتماعی پسران کم توان ذهنی آموزش پذیر 12-8 سال شهر اراک در سال تحصیلی 94-1393
  15. بررسی موسیقی درمانی وتاثیرات موسیقی در افراد دارای اختلالات ذهنی ،اختلالات یادگیری وارتباطی
سایر مقالات محل انتشار
  1. مطالعه نگرش والدین و معلمان از حق بازی کردن کودکان
  2. اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی رفتاری بر نشانگان علائم بیش فعالی در کودکان دوره پیش دبستانی
  3. بررسی رابطه سبک‌های شوخ طبعی با بهزیستی روان‌شناختی در بین دانش‌آموزان دبیرستان مشگین شهر
  4. بررسي رابطة بين سلامت روانی با خودکارآمدی تحصیلی، هیجانی و اجتماعی دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه
  5. توانمندسازی جوانان دارای اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا در اشتغال
  6. مروری بر اختلالات یادگیری، علل و ویژگی ها آن
  7. پیش بینی بهزیستی تحصیلی بر اساس راهبردهای خود تنظیمی در دانش آموزان
  8. اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتنظیمی تحصیلی و ابراز وجود دانش آموزان دختر
  9. مقایسه تاب‌آوری، مسئولیت‌پذیری و شادکامی بین مادران با کودک اوتیسیک و بدون کودک اوتیستیک شهر تبریز
  10. رابطه عواطف مثبت و منفی با راهبردهای سازگاری در مادران دارای کودک ناتوان ذهنی
  11. ویژگی های اختلال اضطراب جدایی و بررسی راهکار های درمانی آن
  12. بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی
  13. بررسی اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر مدیریت استرس در دانش‌آموزان
  14. بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کمرویی در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی
  15. مقایسه بهزیستی روان¬شناختی در دانش آموزان ناشنوا و شنوا