پیش بینی هویت اخلاقی براساس صفات شخصیتی و خودتنظیمی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه

مهدی شیرزاده1 زهرا مظفری بی صفر2

چکیده :
هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین سهم صفات شخصیتی و خودتنظیمی در پیش بینی هویت اخلاقی بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر ارومیه بود (15672) که از این تعداد، نمونه ای به حجم372 نفر به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه های هویت اخلاقی (آکویینو و رید ) صفات شخصیتی (کاستا و مک کری ) و خودتنظیمی جمع آوری گردید و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون معناداری ضرایب همبستگی و رگرسیون گام به گام تحلیل گردید. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که هویت اخلاقی با روان آزردگی رابطه معکوس و معنادار و با خودتنظیمی و برون گرایی رابطه مثبت و معناداری دارد. تنها بعد سازگاری از صفات شخصیتی توانست 6 درصد از هویت اخلاقی را پیش بینی نماید و همچنین خودتنظیمی هم 3 درصد از هویت اخلاقی را پیش بینی نمود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که خودتنظیمی و صفات شخصیتی نقش مهمی را در هویت اخلاقی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ایفا می کنند.
کلمات کلیدی : هویت اخلاقی، صفات شخصیتی، خودتنظیمی.


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : بهزیستی و ارتقای سلامت روان در کودکان و بزرگسالان
محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران
آدرس وب سایت کنفرانس : incpuma2.ir
ارسال کننده : مهدی شیرزاده
کد IOI مقاله : XEFZ-HBABB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFZ-HBABB

مقالات مشابه
  1. تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93
  2. بررسی رابطه هوش معنوی و صفات شخصیتی با رضایت از زندگی
  3. اثر¬بخشی¬آموزش¬شناختی-رفتاری¬بر¬خودتنظیمی¬تحصیلی¬دانش¬آموزان¬دختر¬مقطع-متوسطه
  4. بررسی رابطه منبع کنترل درونی و بیرونی و ویژگی های شخصیتی در افراد معتاد و غیر معتاد شهر استهبان
  5. بررسي رابطه طرحواره‫هاي ناسارگار اوليه و خودتنظيمي هيجاني با ابعاد درد
  6. تحلیل رابطه بین سبک های دلبستگی و ویژگی های پنج گانه شخصیت با رضایت زناشویی
  7. رابطه بین ویژگیهای پنجگانه شخصیت ، شادکامی و کمال گرایی در دانشجویان
  8. ارتباط بين ويژگيهاي پنج گانه شخصيت، جهت‌گيري هدف و پيشرفت تحصيلي در دانشجويان
  9. Evaluate Factors Affecting Perceived Quick-Impact Curricula at Two secondary schools in Tehran
  10. ویژگی‌های شخصیتی و نیمرخ روانی سوء مصرف کنندگان مواد در ایران
  11. Comparing the Inhibition and Activation Behavioral Systems and Personality Traits among Patients with Bipolar Disorder, Schizophrenia and a Control Group
  12. اثر بخشی آموزش روانشناسی مثبت بر خودتنظیمی و کیفیت زندگی در معتادان در حال ترک شهر کرج
  13. بررسی رابطه صفات شخصیتی و انگیزشی مدیران با ارزیابی آنان از میزان موفقیت‌شان در سازمان‌های غیر دولتی تهران
  14. Prediction of mental health and social support base on personal characteristic and attachment styles
  15. بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با رفتار انضباطی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه شهر اندیشه
سایر مقالات محل انتشار
  1. بررسی نقش انگیزش تحصیلی در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
  2. تاثیر انجام بازی های گروهی بر کنش وری اجرایی کودکان پیش دبستانی شهر اهواز
  3. پیش بینی هویت اخلاقی براساس صفات شخصیتی و خودتنظیمی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه
  4. اثربخشی آموزش خود شفقت ورزی بر نشخوار ذهنی و انزوای اجتماعی دانشجویان دختر کمالگرا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
  5. پیش بینی انگیزش تحصیلی بر اساس اضطراب کرونا و سلامت روان در نوجوانان
  6. پیش بینی عود بیماری سوء مصرف مواد بر اساس خصوصیات شخصیتی در بیماران مراجعه کننده مجدد به مراکز ترک اعتیاد (مورد مطالعه: مراکز ترک اعتیاد خرامه)
  7. پیش بینی عود بیماری سوء مصرف مواد بر اساس تاب آوری در بیماران مراجعه کننده مجدد به مراکز ترک اعتیاد
  8. بررسي رابطه بین فقر با تاب آوری، خودپنداره و چشم انداز زمان در دانش آموزان خانواده های فقیر و خانواده های دارای رفاه اقتصادی
  9. تنبلی اجتماعی در معلمان مقطع ابتدایی: نقش پیش بین بهزیستی روانی و معنویت در محیط کار
  10. اثربخشی روان شناسی مثبت نگر بر انزوا در معلمان شاغل مقطع ابتدایی دارای ویژگی بدبینی شهرستان نمین
  11. مروری بر انزوا در معلمان شاغل ابتدایی دارای ویژگی بدبینی شهرستان نمین
  12. اثربخشی درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس بر کیفیت زندگی و هوش هیجانی بیماران قلبی- عروقی
  13. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT)بر میل به طلاق در خانواده‌های دارای بیماری اعتیاد
  14. نقش جو عاطفی خانواده و عدم تحمل بلاتکلیفی در پیش‌بینی اضطراب کرونا دانش آموزان پسر مقطع اول متوسطه
  15. نقش هویت تحصیلی در پیش‌بینی شایستگی تحصیلی دانش‌آموزان تیز هوش کم پیشرفت