بررسی راهکارهای پیشگیری از آسیب¬های اجتماعی در مدرسه (اعتیاد)

بررسی راهکارهای پیشگیری از آسیب¬های اجتماعی در مدرسه (اعتیاد)

پارسا پاشایی1

1) دانش آموخته جغرافیا کارشناسی ارشد برنامه ریزی روستایی دانشگاه دولتی بیرجند

محل انتشار : دومین همایش ملی مدرسه آینده(fschuma2.ir)
چکیده :
دانش¬آموزان به عنوان یکی از مهمترین سرمایه¬های اجتماعی هر کشوری که توسعه، رشد و پیشرفت هر جامعه¬ای را رقم می¬زنند محسوب می¬شوند. همواره در هر جامعه¬ای نسبت به آنان حساسیت ویژه¬ای وجود داشته است، چرا که دانش¬آموزان به عنوان سرمایه و سکان دار آینده هر جامعه¬ای هستند. مسأله کاهش سن مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان است که با واکنش¬های مختلفی در جامعه روبه رو بوده است روش پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی، و از نوع کاربردی می¬باشد منابع مطالعاتی در این پژوهش از نوع اسنادی کتابخانه¬ای می¬باشد یافته¬های این پژوهش عبارتنداز: سطح مهارت¬های¬اجتماعی، خانواده، دوستان، غرور جوانی، ناتوانی در برقرارکردن ارتباط با همسالان خود، بیماری¬های روحی روانی، سیگار کشیدن و شکست های زندگی فردی و اجتماعی که فرد را سوق می¬دهد به سوی اعتیاد، برای آرامش پیدا کردن در قبال ناکامی¬های زندگی و این عوامل در گرایش دانش آموزان در مصرف دخانیات و گرایش به سوی اعتیاد موثر هستند و با توجه به یافته¬ها راهکارهایی برای جلو گیری از اعتیاد دانش آموزان مبنی بر دادن آموزش¬های اجتماعی، تقویت برنامه¬های فرهنگی، گروه¬های اجتماعی، آشنا کردن با عواقب اعتیاد و دسترسی راحت تر به مشاوره می¬توان پبشنهاد کرد.
کلمات کلیدی : دانش آموز پیشگیری آسیب های اجتماعی مراکز آموزشی