استفاده از روان شناسی محیط در مرکز بین تحصیل کودکان کار

استفاده از روان شناسی محیط در مرکز بین تحصیل کودکان کار

پری ابراهیمی1

1) دانشجویی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه غیر انتفاعی ارم شیراز،

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی مهندسی، فناوری و نوآوری(eticong.com/3rd)
چکیده :
امروزه ، کار کودکان مشکلی شایع و گسترده در سراسر جهان است. و در پی افزایش آنان مدرسه ای با کارایی بالا ، دارای محیط های آموزشی ارزشمند به لحاظ کیفیات است و ایجاد این کیفیات بصری از طریق طراحی معماری مناسب و معماری داخلی امکان پذیر است. بهبود فضاهای فیزیکی می تواند به یادگیری دانش آموزان در حیطه های شناختی ، عاطفی و مهارتی کمک کند و انگیزه های آنها را بالا ببرد. بهره گیری از علم روان شناسی محیط ، تاثیر بسیاری از عوامل و عناصر محیطی به ویژه رنگ و نور را بر رفتار و قدرت درک و یادگیری دانش آموزان کار مورد بررسی قرار داده است. نور عنصری نمادین و با ارزش و جز مهمی از زندگی بشر است و همواره دارای جایگاهی ویژه و پر اهمیت در فضا است. کیفیت مطلوب روشنایی در فرآیند بهره وری و یادگیری دانش آموزان بسیار اهمیت دارد. معماری و نور به همان اندازه وابسته اند که جسم و روح. توجه به ویژگی های روحی و جسمی در طراحی فضاهای آموزشی، میتواند به یادگیری عملی و بروز استعدادها و در نهایت به رشد و شکوفایی کمک کند.روش تحقیق در این پژوهش به لحاظ هدف ، پژوهشی است کاربردی ، و به لحاظ ماهیتی ، پژوهشی توصیفی _ تحلیلی می باشد. همچنین برای تجزیه و تحلیل این اطلاعات از روش کمی و کیفی ، استفاده شده است. جمع آوری اطلاعات در این پژوهش با استفاده از داده های حاصل از روش های کتابخانه ای انجام شده است.
کلمات کلیدی : مدرسه کودکان کار معماری روانشناسی محیط