رابطه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با پریشانی روان‌شناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران

رابطه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با پریشانی روان‌شناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران

سپیده نعمت اله1 مهرناز آزاد یکتا2

1) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی - دانشگاه علوم و تحقیقات
2) دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با پریشانی روان‌شناختی در میان دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات بود. روش: پژوهش حاضر مطالعه توصیفی از نوع هم‌بستگی بود و جامعه‌ی مورد مطالعه کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات که در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل بودند ؛ می باشد. حجم نمونه 190 نفر از دانشجویان است که به شیوه غیر تصادفی از نوع در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های، طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه (یانگ)، پریشانی روان‌شناختی (کسلر) استفاده شد. نتایج با استفاده از روش‌های آماری ضریب هم‌بستگی پیرسون، رگرسیون دو و چند متغیره و با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتتند. یافته‌ها: بررسی نتایج نشان داد که طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با پریشانی روان‌شناختی رابطه مثبت و معناداری دارند و از سویی رابطه طرح‌واره‌های محرومیت‌ هیجانی، بی‌اعتمادی/بدرفتاری و اطاعت، اثر معنادارتری با پریشانی روان‌شناختی داشته است. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با پریشانی روان‌شناختی در دانشجویان رابطه دارد. شایسته است متخصصان بالینی به عنوان پیشگیری ثانویه در امور مشاوره و روان درمانی به این یافته توجه داشته باشند.
کلمات کلیدی : طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه پریشانی روان‌شناختی دانشجویان