پیش‏بینی‏ سلامت ‏روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه ‏بر‏اساس ‏اضطراب ‏و‏همبستگی ‏اجتماعی ‏ناشی ‏از ‏بیماری ‏کووید- 19

پیش‏بینی‏ سلامت ‏روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه ‏بر‏اساس ‏اضطراب ‏و‏همبستگی ‏اجتماعی ‏ناشی ‏از ‏بیماری ‏کووید- 19

ماهک نقی زاده علمداری1

1) کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، نیروی رسمی آموزش و پرورش، جلفا ، ایران.

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
چکیده پژوهش حاضر با هدف پیش‏بینی ‏سلامت‏ روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه ‏بر‏اساس ‏اضطراب ‏و‏همبستگی ‏اجتماعی ‏ناشی ‏از ‏بیماری ‏کووید- 19 انجام شد. طرح پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 672 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه مشخص گردید و اعضای نمونه توسط پرسشنامه GHQ- 12، مقیاس اضطراب بیماری کرونا (علیپور، 1398)، و همبستگی اجتماعی ( بر اساس پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز و شاپیرو، 2004) به صورت مجازی و از طریق شبکه های اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد که اضطراب بیماری کووید- 19 ( به صورت منفی) و همبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کووید- 19 ( به صورت مثبت) با سلامت روان همبستگی دارد. همچنین مشخص شد که اضطراب و همبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کووید- 19 ، به ترتیب 45 و 24 درصد از تغییرات سلامت روان را پیش بینی می کنند. این نتایج نشان دهنده بروز اثرات مثبت و منفی روانی و اجتماعی در زمان قرنطینه بوده و دارای تلویحات کاربردی در تدوین مداخلات بحران در زمان همه گیری بیماری کووید- 19 است.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: سلامت روان اضطراب همبستگی اجتماعی بیماری کووید- 19