پیشبینی سلامت روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه براساس اضطراب وهمبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کووید- 19
پیشبینی سلامت روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه براساس اضطراب وهمبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کووید- 19
ماهک نقی زاده علمداری1
1) کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، نیروی رسمی آموزش و پرورش، جلفا ، ایران.
محل انتشار :
اولین همایش ملی علمی دانشجویی روانشناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سلامت روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه براساس اضطراب وهمبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کووید- 19 انجام شد. طرح پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 672 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه مشخص گردید و اعضای نمونه توسط پرسشنامه GHQ- 12، مقیاس اضطراب بیماری کرونا (علیپور، 1398)، و همبستگی اجتماعی ( بر اساس پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز و شاپیرو، 2004) به صورت مجازی و از طریق شبکه های اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد که اضطراب بیماری کووید- 19 ( به صورت منفی) و همبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کووید- 19 ( به صورت مثبت) با سلامت روان همبستگی دارد. همچنین مشخص شد که اضطراب و همبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کووید- 19 ، به ترتیب 45 و 24 درصد از تغییرات سلامت روان را پیش بینی می کنند. این نتایج نشان دهنده بروز اثرات مثبت و منفی روانی و اجتماعی در زمان قرنطینه بوده و دارای تلویحات کاربردی در تدوین مداخلات بحران در زمان همه گیری بیماری کووید- 19 است.
کلمات کلیدی :
واژگان کلیدی: سلامت روان
اضطراب
همبستگی اجتماعی
بیماری کووید- 19