پیش بینی فرسودگی شغلی آموزگاران بر اساس اشتیاق شغلی آنان (مطالعه موردی: آموزگاران دوره اول مقطع ابتدایی شهر تهران)

پیش بینی فرسودگی شغلی آموزگاران بر اساس اشتیاق شغلی آنان (مطالعه موردی: آموزگاران دوره اول مقطع ابتدایی شهر تهران)

سمیه فلاح1 محمد نریمانی2

1) دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران
2) استاد ممتاز گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش مطالعه شناسایی تاثیر اشتیاق شغلی بر فرسودگی شغلی معلمان دوره اول ابتدایی شهر تهران می¬باشد. چارچوب نظری این تحقیق را نظریات ساراسون، مسلش و شوفلی شکل می دهد. روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه معلمان دوره اول ابتدایی شهر تهران در نیمه دوم سال تحصیلی 1400-1399 بود. طبق محاسبه فرمول کوکران در سطح خطاي 5 درصد، تعداد 200 نفر بعنوان حجم نمونه برآورد و روش نمونه¬گیری تصادفی از نوع خوشه ای انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های استاندارد فرسودگی شغلی مسلش(1981) و اشتیاق شغلی سالواناوا و شوفلی(2001)بود و Alpha  0.70 برای هر یک از متغیرها حاکی بود که قابليت اعتماد پرسش‌نامه در حد قابل قبول است. تحلیل داده ها در دوسطح توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 24 انجام شد. نتایج حاکی بود، اشتیاق شغلی بر فرسودگی شغلی معلمان دوره اول ابتدایی شهر تهران تاثیر منفی و معناداری دارد. به طوری که مولفه های شوق در کار و شیفتگی در کار از اشتیاق شغلی بر فرسودگی شغلی معلمان دوره اول ابتدایی شهر تهران تاثیر منفی و معناداری داشته اما مولفه وقف در کار از اشتیاق شغلی بر فرسودگی شغلی معلمان دوره اول ابتدایی شهر تهران تاثیر مثبت و معناداری دارد.
کلمات کلیدی : فرسودگی شغلی اشتیاق شغلی شوق در کار شیفتگی در کار وقف در کار معلمان.